Fujinon GF 63mm f/2.8 R WR
עדשת הפריים אולי החשובה ביותר למצלמת הפורמט הביינוני של חברת פוג'י (קישור לכתבה על הגוף.) עדשה זאת חייבת להיות בכל תיק והסיבה היא שמדובר בעדשת 50ממ צמצם 1.4 (בהשוואה לפורמט 35ממ) וכאן מגיעה החשיבות שלה. 50ממ זו בערך רוחב הזווית שאנחנו רואים עם שתי העיניים. כך שלמעשה אנחנו יכולים לצלם את מה שאנחנו רואים.
מידע טכני על העדשה אפשר למצוא באתר של פוג'י
מבנה העדשה
העדשה עשויה כמו שעדשות היו עשויות בעבר. כל הטבעות שמרכיבות את העדשה עשויות מאלומיניום. יש אטמים בכל הנקודות הקריטיות של העדשה ולא רק בחלקים החיצוניים, כמו אצל רוב העדשות של יצרנים אחרים בשוק. מפני שחלק מהאטמים נמצאים גם עמוק בתוך המבנה, כמו שאני מצפה למצוא בעדשה באיכות על. כך שהעדשה עומדת יפה בטיפטוף, שלג ואבק. פוג'י מתחייבים שהיא תעבוד היטב גם בטמפרטורות של מינוס עשר מעלות . לצערי עוד לא יצא לי לבדוק ,אבל אני בטוח שגם בטמפרטורות נמוכות יותר היא תעבוד. כי יצרנים נוהגים לקחת מקדם ביטחון. בנוסף לזה בזנב העדשה יש זכוכית נוספת שסוגרת את כל העדשה מאחור וכך לא נוצרת שאיבה של אוויר מהזנב וגרגירי אבק קטנים לא נכנסים פנימה. מה שהופך את העדשה לאטומה כמו שצריך וקשה לי לדמיין מצב שאבק מוצא דרך להכנס פנימה.
חדות
עדשות פורמט ביינוני חייבות להיות חדות יותר מכל עדשה אחרת. הסיבות לכך הן החיישן הגדול והרזולוציה הגבוהה. כך שחיישן מצלמת פורמט ביינוני "מפשיט" את היכולות הפיסיקליות של העדשה לחלוטין. כל פגם ואף הקטן ביותר בעדשה ייראה היטב. כך שפוג'י הייתה חייבת לייצר את הכי טוב שיש בשוק. ואכן כך העדשה הזאת. היא מעבירה קונטרסט מדהים ורזולוציה ללא פשרות. לא הייתה תמונה אחת שיצאה מהעדשה הזאת שלא הייתי מרוצה ממנה. אני חושב שהדרך הטובה ביותר להסביר עד כמה התמונות חדות היא להעלות תמונות לכאן. בכל התמונות עשיתי קרופ של 150% ויותר! על מנת להראות כמה פרטים אפשר להוציא מתמונה שצולמה עם כזאת עדשה ובשטח שיושבת על הגוף הזה.
צילום נוף
עדשת 50 מ"מ (העדשה הזאת להזכירכם דומה באורך המוקד שלה לעדשת 50 מ"מ בפול פריים), היא עדשה הנמצאת בשתי קטגוריות בטווח העדשות. היא גם מוגדרת כעדשה טלסקופית, מכיוון שאינה עדשה רחבת זוית, וכן נכללת בקטגוריית עדשות רחבות זוית, כי היא קרובה למה שאנחנו רואים במציאות, והיא לא ממש עדשה טלסקופית. לכן אני משתמש בא גם לצילום נוף וגם לצילום בעלי חיים (כאשר אני מצליח להתקרב אליהם מספיק).
סיבה נוספת לשימוש בעדשה זו, היא שנח לי לצלם נוף בדיוק כמו שאני רואה אותו, ואני חושב שזה נכון לצלם כך בלא מעט מהמקרים. הרבה עדשות רחבות זוית מייצרות עיוותים של המרחב (עם כי העדשות רחבות הזוית של הסדרת הפורמט הביינוני, לא סובלות מהבעיה הזאת, כפי שכתבתי בעבר בכתבות עליהן: Fujinon 23mm f/4, Fujinon 45mm f/2.8). מטבע הדברים העדשה Fujinon 63/2.8 לא מייצרת כלל בעיות אופטיות משום סוג שהוא.
לסיכום
כמו שאתם רואים חדות וקונטרסט יש לעדשה ללא גבול. היא עומדת ראש בראש מול עדשת הסלבלאט המקבילה לה ללא כל קושי. אני לא ראיתי שום הבדלים בחדות או בקונטרסט ואני חייב לציין שהופתעתי מאוד מכך בהתחשב בפער המחיר שבין השתיים. למעשה כל המערכת של הפורמט הביינוני של פוג'י יותר זולה ולדעתי למערכת של פוג'י יש יתרון אחד גדול על הסלבלאט והוא שכל העדשות והגוף של פוג'י עמידים למזג אויר ולטמפרטורות נמוכות.
העדשה מפקסת מהר. קלה לשימוש ומרגישה חזקה ולא רק נראית כך עדשת בסיס לכל מטרה. אני אהבתי.