10 Aug
10Aug

איך לבחור בין שתי תמונות כמעט זהות

הרבה פעמים חוזרים מיום צילום עם תמונות כמעט זהות. אם זה בגלל שהכפתור נלחץ בטעות כמה פעמים, או שהוחלט לצלם שוב בזוית קצת שונה על מנת להגיע לתוצאה האידאלית. אך כאשר מגיעים הביתה, לפעמים לאחר מבט שני פתאום לא בטוחים מה התמונה הכי נכונה לשמור, או איזו מהתמונות היא הכי טובה. במקום לשמור את כל התמונות ללא יוצא מהכלל, ולהגיע למצב שיש לנו סתם עשרות אלפי תמונות במאגר, צריך לדעת להגיע להחלטה את מי לשמור ואת מי לא. מי מהתמונות היא התמונה הטובה באמת. אז איך יודעים לבחור בין שתי תמונות כמעט זהות לחלוטין? על כך הכתבה הזאת. 

מתוך סדרה של צילומי פורטרט. זאת התמונה שבחרתי לשמור


שתי תמונות זהות אבל שונות

לפעמים מגיעים למצב ששתי התמונות שונות מספיק ואפילו קל לבחור. זה רק עניין של לדעת לשים לב לפרטים הקטנים שעושים את כל ההבדל, וזה אפילו לא ברמת הקומפוזיציה, אלא יותר התוצאה הסופית. כמו במקרה של שתי התמונות האלו שהן ממש דומות ושתיהן מקומפזות נכון. ההבדל בין השתיים הוא כמובן החיתוך של זנב השחף בצד ימין. מטבע הדברים, אם ישנה תמונה נוספת ללא חיתוך הזנב, אז ברור שאותה ניקח, מפני שהיא נראית יותר טוב

התמונה עם הזנב החתוך היא כמובן הפחות טובה. לא צריך כאן ידע או הבנה מיוחדים, אלא רק לשים לב לפרט קטן זה


ישנם מקרים שההבדלים הם באמת קטנים, ונראה שקשה יותר לבחור מי מבין התמונות היא הכי נכונה. כמו במקרה של השחף הזה. לכאורה אין שום הבדל בין השתיים, וזה עלול להראות שאולי כדאי כבר לשמור את שתיהן. במקרה הזה, יש לשים לב לפרט קטן אשר מתבטא ברמת הקומפוזיציה. כאשר אנחנו מצלמים אובייקט שנמצא בתנועה לכיוון מסויים (במקרה הזה שמאלה), אנחנו מעוניינים "שיהיה לו להיכן לעוף", ולכן אנחנו נבחר את התמונה עם שטח הפנים הגדול ביותר ממול ראש השחף, על מנת שיהיה לשחף "להיכן לעוף".


השחף בתמונה זו נראה קרוב יותר "לקיר התמונה", ולכן זאת התמונה הפחות טובה מבין השתיים


ישנם מקרים שהקומפוזיציה יוצאת טובה בשתי התמונות, וההבדלים הם לא כל כך גדולים, ולכן יש מקום להתלבטות של ממש. אפשר במקרים כאלה לטעון כי זה בסך הכל עניין של טעם אישי, ולא יותר מזה. אבל זה לא מדוייק. גם במקרה של שני העכבישים, ישנו הבדל מספיק גדול שנוכל לדעת את מי מהם הכי נכון יהיה לבחור. (בסוגריים אני אגיד לכם שאני מתעלם מההבדל בטמפרטורות השונות שהמצלמה מדדה בצילום, מפני שזה פרט קטן ובר תיקון.) אני מתייחס בשלב הראשון רק להחלטה את מי מהם לבחור. שימו לב להבדל שישנו בין התמונות. זה לא רק המיקום של העכביש בתוך התמונה, אלא זה גם הטישטוש שמופיע מעליו בעיקבות הקורים עצמם. הצילום של העכביש שנמצא במרכז נראה מטושטש יותר מפני שישנו גוש גדול יותר של קורים שמסתירים את העכביש עצמו, ולכן זאת התמונה הפחות טובה. ומה בנוגע לקומפוזיציה הבעייתית אולי מהצילום השני? דבר זה אפשר לפתור על ידי חיתוך ביחס של אחד על אחד


קורי העכביש שמסתירים חלק כל כך גדול מהאובייקט הם בעיה של ממש בצילום מאקרו



לפעמים אין נכון יותר

עם זה שאני חושב שברוב המקרים ההבדלים בין תמונות הם כאלה שבאמת אפשר לבחור תמונה אחת, ישנם מקרים שבהם ההבדל הוא באמת לא יותר מעניין של טעם אישי, ובהם אין "נכון" ו"לא נכון". במקרים כאלה אני לא מחליט בו במקום, אלא ממתין כמה ימים לפני החלטה סופית. אני עובר על שתי התמונות, ואחרי כמה שעות חוזר אליהן לראות מי מבין התמונות יפה יותר בעיניי. אחרי יום - יומיים חוזר אליהן שוב, והפעם במבט חדש מפני שעברו כמה ימים. אפשר לטעון כי אם אין תמונה אחת נכונה אז אפשר לשמור את שתיהן ובזה לפתור את הבעיה, ואכן ישנם מקרים בהם אני אשמור את שתי התמונות, מפני שאין באמת אחת שהיא טובה יותר. יחד עם זאת, אם הגעתי למצב שישנן שלוש תמונות או יותר שנראות זהות, אז אני כן אצמצם אותן לאחת או שתיים, מפני שאחרת אין לדבר סוף, ואני אמצא את עצמי שומר מאות ואלפי תמונות על אף שאין סיבה לכך. הרי זה לא שכל התמונות יגיעו לדפוס, ולכן יהיה נכון לשמור עד שתי תמונות ולא יותר.


אין באמת נכון או לא נכון. שתיהן בסדר במידה זהה. זה רק עניין של טעם אישי. לפעמים, כמו במקרה הזה, זה סתם בחירה חסרת משמעות


לסיכום

הקושי לדעת איזה תמונה לבחור בין שתי תמונות קיים אצל כל הצלמים, חובבים ואנשי מקצוע. כולם מגיעים למצב הזה כמעט בכל יום של צילום. כולם מוצאים את עצמם מתלבטים שוב ושוב על התמונות הבאמת דומות אחת לשניה. עם זאת, לשמור כל פעם את כל התמונות הכמעט זהות זה לא הגיוני, ואם תעבדו כך אתם במהרה תגיעו למצב שיש לכם מאות אלפי תמונות חסרות ערך, שמעולם לא יקרה איתן כלום. צריך לזכור שעם רוב התמונות בכלל לא קורה כלום. הן לא מגיעות לדפוס או לא לפרסום, ולכן אין באמת סיבה לשמור את כולן. תהליך הסלקציה הוא הכרחי. בשלב ראשון, אני עושה אותו על ידי מבט בדברים הבולטים, כגון חיתוכים לא נכונים אשר בולטים לעין. לפעמים יש צורך לחזור לתמונה מסויימת אחרי מספר שעות בשביל למצוא את ההבדלים הקטנים, כמו בעכביש שלקח לי זמן לבחור מבין השתיים. כמובן שישנם מקרים שבהם אין באמת הבדל ברור, ואפילו אין באמת תמונה אחת נכונה. במקרים אלו אני או אזרוק את אחת מהן בגלל טעם אישי, או אשמור את שתיהן על אף שאני יודע שאין סיבה ברורה לכך. קחו לכם את הזמן אחרי יום של צילומים לעבור על התמונות שוב, גם אם העבודה על התמונות תיקח כמה ימים. במקרה שמדובר על תמונות מטיול בחו"ל, משם אתם חוזרים עם אולי אלפי תמונות, כדאי לקחת שבועיים ואפילו שלושה, ולעבור עלייהן בנחת, מאשר למהר לעבור עלייהן ולשמור את כולן ללא סיבה.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.