Fujinon XF 90mm f/2 R LM WR
עדשה טלסקופית מבית פוג'י ומבין העדשות הטובות ביותר שיצאו מפתח הדלת של חברת פוג'י, ומהטובות שאפשר למצוא בשוק. העדשה באורך מוקד של 90 מ"מ, אבל בגלל שמדובר בגוף קרופ, אז אורך המוקד שמתקבל הוא 135 מ"מ מה שהופך אותה להעדשת פריים 135 מ"מ, שזה אחד מאורכי המוקד הקלסיים ביותר לצילום.
העדשה מתאימה לצילומי פורטרטים וכן לצילום נוף. כמובן שהיא מתאימה שם לצילום אורבני, וגם טיפה למקרו או "חצי" מקרו. מאז ומתמיד עדשת 135/2 מ"מ היית בשימוש אצל צלמים מקצועיים רבים, ומי שמצלם עם פוג'י מומלץ לו לקנות את העדשה הזאת.
מבנה
העדשה עשויה כולה מאלומניום, מה שהופך אותה לעדשה חזקה ועמידה מאוד לאורך של שנים. בנוסף לזה לעדשה יש אטמים למזג אויר, והיא תתמודד עם חול/אבק וגשם קל ללא קושי. כמו רוב העדשות הקלסיות של פוג'י, גם פה הצמצם נשלט דרך העדשה.
לעדשה מנוע פוקוס מובנה שעובד היטב. צילמתי איתה כמה פעמים ברחוב, ואת הילדים רצים, והיא עמדה בקצב. אומנם היא לא עובדת במהירות כמו עדשה לצילומי ספורט ובעלי חיים, אבל היא גם לא מיועדת למטרה הזאת. בכל זאת, כשמצלמים ברחוב, היא מתמודדת עם מעקב יעיל אחרי אובייקטים בתנועה.
העדשה מרגישה חזקה ביד, והסתובבתי איתה בביטחון מלא בכל מקום שהגעתי אליו. אם זה היה בשטח במקום מאובק, ואם בעיר, כשהגוף של המצלמה התנדד תלוי לי על הצוואר או על הכתף. לעדשה יש מגן שמש גדול שמונע לחלוטין כניסה של שמש מזוויות לא רצויות, ועם זאת מייצר הצללות בפינות הפריים, גם כאשר עובדים עם צמצם פתוח לחלוטין, קרי צמצם 2. גם ללא מגן השמש, ובגלל אורך המוקד, ובזכות האופטיקה המעולה שלה, העדשה לא מקבלת הבזקי אור חזקים גם ללא מגן השמש שלה.
אופטיקה
לעדשה יש אופטיקה מעולה. מדובר בעדשה עם 11 אלמנטים, בשמונה קבוצות, עם שלושה אלמנטים מצופים (ED), ואין ספק שזה עושה את העבודה. לעדשה יש קונטרסט ורוזולוציה גבוהים, והיא חדה מאוד לכל רוחב הפריים, גם בצמצם פתוח לחלוטין. היא כמעט ונטולת בעיות אופטיות לחלוטין, ללא הצללות או קושי להתמודד עם הבזקי אור. אני עבדתי איתה לא רק בצילום נוף, אלא גם בצילומי מזון וצילומי צמחים, ששם חדות לפעמים חשובה עוד יותר מבצילומי נוף, ואפשר לראות כל פגם קטן שיש בעדשה. יש חשיבות מאוד גדולה לחדות התמונה. הרבה פעמים אני רואה אנשים מצלמים עם עדשות שלא מייצרות חדות כמו שצריך, בצמצם פתוח, וזה גורע מאוד מהתמונה. אי אפשר לעשות עבודה רצינית עם עדשה שלא חדה מספיק, בסופו של דבר אי אפשר לתקן הכל בתוכנות לעיבוד תמונה, ויותר מזה אם העדשה "מייצרת" תמונות טובות אז תהליך עיבוד התמונה יהיה מועט וקצר יותר. העדשה הזאת כל כך טובה, שברוב המקרים, חוץ מלתקן חשיפה או איזון לבן בעיבוד תמונה כמעט ולא צריך לעשות דבר.
סיכום
אחת העדשות הטובות שיש בשוק, ואחת המוצלחות שיצא לי לעבוד מבין עשרות רבות של עדשות של יצרנים שונים. לא רק שיש לה את אורך המוקד האידאלי לכל כך הרבה דברים, אלא גם יש לה צמצם מאוד פתוח שמאפשר לייצר בוקה רך כמו חמאה, כאשר פותחים את הצמצם לחלוטין. אני יודע שהרבה אנשים אוהבים לעבוד עם עדשות זום, אבל הם לא מבינים מה הם מפספסים בזה. אין עדשת זום אחת בשוק שמתקרבת לכזאת איכות תמונה מדהימה. למי ממכם שלא "מפחד" מעדשות פריים, העדשה הזאת היא תענוג אמיתי, ואי אפשר להוריד אותה מהרגע שהיא מתיישבת על הגוף