Fujinon GF 45mm f/2.8 R WR
עדשת ה 45 מ"מ לפורמט הביינוני היא אחת העדשות המוצלחות של חברת פוג'י. אורך המוקד שלה מקביל לעדשת 35 מ"מ עם צמצם 1.4 בפול פריים.
העדשה כיאה לעדשת פורמט ביינוני בנויה היטב. העדשה כולה עשויה מאלומניום ואטומה לגשם ואבק. על מנת שלא תבצר פעולת שאיבה של אויר ואבק מזנב העדשה פוג'י הוסיפו זכוכית שאוטמת את העדשה מאחור. מה שהופך אותה לאחת העדשות האטומות והעמידות שיש בשוק.
עדשה באורך מוקד כמוה אידיאלית מאוד לצילום רחוב אך כמובן גם לצילום טבע. ולכן לקחתי אותה בדיוק לשני מקומות אלה. טיילתי איתה בקניון האדום ליד אילת, בפארק תימנע ובהר גמל שבמצפה רמון ולצילום אורבני יצאתי לרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים.
זה כבר כמה זמן שאני מיסתובב עם הפורמט הביינוני של פוג'י ואני מאוד, אבל מאוד מרוצה ממנו. אני לרוב מצלם עם עדשת ה 63/2.8 מ"מ אבל אין יותר כיף מלשחק עם עדשות נוספות כמו העדשה הזאת ועדשת ה 23/4 מ"מ.
העדשה מעבירה קונטרסט גבוה ורזולוציה גבוהה. אני לא תיקנתי ולא שיניתי את הצבעים והקונטרסים בתמונות שבכתבה על מנת לאפשר לכם לראות את היכולות של העדשה. לעדשה יש תפקיד גדול יותר ביצירה של תמונה עם קונטרסטים וחדות יותר מאשר לגוף. אומנם הגוף הוא זה שמייצר את הטווח הדינמי אבל אם העדשה לא מסוגלת להעביר מידע אז הגוף לא יוכל לעשות כאן קסמים.
בצילום נוף יש חשיבות רבה לעיוותים של קו האופק וכמובן של קצות התמונה. במקרה הזה העדשה לא מייצרת עיוותים בתמונה וגם בקצוות התמונה אפשר לראות שהחדות נשמרת. דבר נוסף שהעדשה שומרת עליו זה מידע בקצוות. יש עדשות רחבות זוית שלא רק מייצרות עקמימות של המרחב ומתיחה של הקצוות אלא גם מאבדות קונטרסט , כהות וצבע. העדשה שומרת על כל המידע לכל רוחב הפריים. במצבי קיצון של בין חלק כהה מאוד לחלק בהיר מאוד בתמונה אפשר לראות הצללה כחולה עדינה מאוד. עד שבקושי מבכינים בהם. בצמצמים פתוחים. אבל המצב הזה מתקיים רק במצביי קיצון של פראמים גדולים במיוחד. ולא בכל מצב זה מופיע. לדוגמה כשמצלמים גג או קיר חשוך על רקע השמים אין שום הצללה. למעשה רק פעם אחת נתקלתי בזה וזה כאשר צילמתי צוקים שחורים על רקע של שמיים לבנים וצרובים באור שמש חזקה שזה מצב תאורה קשה לכל עדשה שהיא. אני לא נתקלתי בעדשה שמצליחה להתמודד עם תנאי תאורה כאלה קיצוניים.
בצילומי שחור לבן אפשר לראות טווח אפורים מאוד גדול וזה כמובן בזכות הקונטרסט הגבוה שהעדשה מעבירה. בצילומי הסלע בפארק תימנע התמונות יצאו מושלמות. ישר לבית דפוס. העדשה העבירה לגוף טווח דינמי ענק. כמובן שגם לגוף תפקיד חשוב במקרה הזה. אבל עדשה לא מספיק איכותית היית מקשה על הגוף.
ברובע המוסלמי בעיר העתיקה של ירושלים. היה רוב הזמן תנאי תאורה קשים לצילום. כמות האור במקום קטנה והמנורות שהרוכלים משתמשים בהם מייצרות נקודות אור מאוד חזקות ממול קטעים חשוכים בצל וזה מאלץ שימוש באיזו גבוהה. בזכות האופטיקה של העדשה. קל מאוד להוציא צל מהתמונה במהירות הסגר/האיזו הנכון. העדשה מעבירה כל כך הרבה מידע שפשוט הכל נתפס בחיישן. גם הצבעים שיש בשוק נראים היטב. מביגוד של הרוכלים ועד לאוכל וחוטי תפירה שמצאתי במתפרה קטנה וצדדית ליד שער שכם.
כאן גם לא ראיתי הצללות כחולות בשום מקום בתמונות גם כאשר היו נקודות של קונטרסט חזק בין אור המנורה הבהיר לבין הצל שיש בסמטה. העדשה שולטת בתנאי הצילום היטב בעזרת אופתיקה באמת מעולה.
העדשה מפקסת מאוד מהר. ואת זה קל לבחון בצילומי שוק. שלא כמו בנוף ששם אני לא ממהר לשום מקום. בשוק כאשר מצלמים אנשים בתנועה או את הטרקטורים שנוסעים בתוך הסמטאות הקטנות. למהירות פוקוס יש תפקיד רב. לא נתקלתי אפילו בפעם אחת שהעדשה לא הצליחה לפקס במהירות הנדרשת. המנוע של העדשה לא עושה הרבה רעש ואפשר לצלם איתה ללא חשש גם במקומות שהשקט יפה להם ומבלי להפריע לרוכלים שיושבים בשקט ומנמנמים.
לסיכום
למי ממכם שמשתמש בפורמט הבינוני של פוג'י ומחפש עדשה קלת משקל וקומפקטית (קוטר הפילטר שלה הוא בסך הכל 62 מ"מ) אם זה לצילומי רחוב או לטיולים ולא רוצה עדשה גדולה כמו עדשת ה 23/4 מ"מ , זאת עדשה שללא ספק כדאי לקחת בחשבון. יש לה מנוע פוקוס מהיר, אופטיקה מעולה ועמידות גבוהה וכל זה גם במחיר מעולה וגם בגודל סביר פלוס. העדשה מאוד מומלצת!
המחיר צרכן שלה נכון לתאריך 2/2019 הוא 5630 ש"ח
תודה מיוחדת ליבואן פוג'י ישראל וליבואן Ferrino בארץ ולחברת Traveller Tours על העזרה בכתבה