Fujifilm GFX 100 II
סיכום
בסוף הכתבה נהוג לרשום סיכום וכך אני עושה תמיד. אך הפעם ככל שהמשכתי לכתוב את הכתבה כך הבנתי שהסיכום צריך להכתב כבר בהתחלה. מפני שהסיכום הפעם מייצג הסבר בסיסי למי בכלל מיועדת המצלמה ומה היתרונות והחסרונות שלה, ולכן לפני שאני אתחיל לדבר על המצלמה אני אעבור על הדברים הבסיסיים שישמשו כנקודת מוצא.
מצלמת פורמט בינוני מטבע הדברים מיועדת לצלמים מקצועיים. זה לא אומר שצלמים חובבים לא יכולים לצלם איתה אבל היא בנויה בצורה כזאת שתתאים לצורת העבודה של הצלם המקצועי. זה אומר שהפונקציות הנגישות יהיו פונקציות שרלונטיות לעבודה, ובנוסף לזה כל המבנה שלה מתאים לעבודה, ובטח שהיכולות שיש לה, ולכן אין דרך להשוות אותה בכתבה למצלמת פול-פריים לדוגמה או כל מצלמה אחרת שהיא לא פורמט בינוני, מפני שזה מצלמה מסוג ספציפי. מצלמת פורמט בינוני לא מיועדת לכל סוגי הצילום. לדוגמה, היא לא בנויה לצילומי ספורט, טבע וציפורים. אומנם במקרה הזה פוג'י יצרה מעבד חזק במיוחד לצילום ספורט, עם אפשרות לשמונה פריימים לשניה, אבל לא מעבר לזה. אין צלם ספורט שבאמת יצלם איתה (אני מסייג קביעה זאת בזה שאני צילמתי כמה פעמים מרוצי אופני הרים (אליפות הארץ) עם פורמט בינוני של פוג'י (עם מצלמת ה GFX 50R, והיא עבדה נהדר, אבל זה בגלל שאני יודע כיצד להוציא ממה את המקסימום בשלושה פריימים לשניה). מצלמת פורמט בינוני מתאימה בעיקר לצילומי סטודיו, אופנה, רפרודוקציות, נוף, וקצת לצילומי רחוב, וזה שונה מאוד ממה שאפשר לעשות בגישה הכללית במצלמת פול פריים. זאת בדיוק הסיבה שאני לא אשווה אותה למצלמות פול-פריים אלא למצלמות פורמט בינוני. אחרי הכל יש צורך להשוות תפוחים לתפוחים.
אושר של צבעים. שימו לב למגוון הירוקים שקיים בקובץ שמצביע על טווח דינמי גדול. ממש אפשר להבחין בין סוגי הצמחים השונים, כשלכל אחד מהם יש גוון ירוק אחר
100 מגה פיקסל לטוב ולרע
100 מגה פיקסל על סנסור כה גדול לא אומר (או במקרה הזה צועק) סתם רזולוציה רבה אלא גם מידע. הקובץ מכיל 16ביט של מידע בקובץ מקסימלי שנמצא בתוך 200MB של קובץ RAW, וזה נהדר לקבל קובץ כה עשיר. אפשר לראות את זה בתהליך העבודה על הקבצים, כאשר מתקבל טווח דינמי מאוד גדול לשימוש ואפשר להוציא מידע מתוך קטעים מוצללים וקטעים בהירים מידי. אומנם בסטודיו אני לא אגיע למצבי קיצון כאלה, אבל בצילום נוף ובטח בצילום רחוב מגיעים לשם. בצילום מודליות זה לא בעייתי, בזכות התאורה שעובדים איתה גם באור יום, אבל האפשרות לשלוף מידע מחלקי וגווני עור וביגוד הוא חשוב מאוד. גם בצילום מוצר היכולת לשלוף מידע על מנת להדגיש מקטעים ספציפים בתמונה הוא חשוב מאוד, והקבצים סלחניים במיוחד. אם אני אשווה את המידע שיש בקובץ ביחס לחמישים מגה פיקסל ה GFX 50R, אז ההבדל מורגש בצורה בולטת. עם זאת צריך לקחת בחשבון שהמצלמה דורשת יותר רגישות בעבודה. אומנם לא מדובר על צילום טכני כמו אצל Alpha Swiss אבל בהחלט יש לקחת בחשבון שנוצרת רגישות ברורה ברזולוציות כאלה בעיקר בתחום הרעידות. אומנם יש למצלמה מנגנון ליצוב הסנסור (שעוד נגיע אליו), אבל על חצובה הרי מבטלים אותו, ועבודה עם שלט הרגישה לי הכרחית למניעת תזוזות מזעריות
כמות המידע והרזולוציות מאפשרות לייצר חדות רבה ועושר צילומי רב
Pixel Shifting
לכל הדגמים האחרונים של הפורמט הבינוני של פוג'י יש Pixel Shifting. פונקציה זאת מאפשרת לצלם תמונות עם טווח צבעים דינמי גדול יותר וכן רזולוציות גבוהות יותר. לדגם יש 4 וגם 16 Pixel Shifting ההבדל בין ה 4 ל 16 הוא לא בכמות הרזולוציה שכבר נימצאת במקסימום, אלא בכמות העושר של הצבעים וטווח דינמי גדול יותר (קצת מידע יבש בנושא: קובץ TIFF של 4Pixel Shifting שוקל קצת מעל 500MB וקובץ TIFF של 16 Pixel Shifting שוקל קצת מעל ל 2GB. בחלק מהצילומים יצא לי מעל 2.5GB שזה ייצר קובץ מעולה לשימוש) הבניה של כל הקבצים נעשת בתוכנה היעודית של פוג'י, והפלט הוא DNG שהוא מאפשר יופי של טיפול בתוכנת Capture One . בגלל צורת העבודה שהיא קריאה אלקטרונית של הסנסור, יש צורך בעבודה עם תאורה קבועה ולא פלשים. למי שבמקרה לא יודע אז הפעולה לא נעשת על ידי הזזה של הסנסור (אי אפשר להזיז אותו ברמת הפיקסל הבודד הרי) אלא על ידי קריאה כל פעם של חלק אחר של הסנסור כמו בסירטוט הזה:
כמו שאתם רואים בכל צילום חלק אחר בסנסור נקרא וכך נוצרת תמונה אחת עשירה. כמובן שמקרה הזה (סנסור של 16 פיקסלים בודדים) חלק גדול בתמונה הולך לאיבוד ונישארו 4 פיקסלים בודדים אבל בסנסור של 100 מגה פיקסל זה זניח לחלוטין מפני שמאבדים אך ורק את השורה הבודדת ההקפית.
כמו שאתם יכולים לראות בתמונה רגילה של פריים בודד אומנם מקבלים חדות גבוהה, אבל בתמונה השניה של 4 Pixel Shifting התמונה נראת בברור חדה יותר
צילום זה מיועד כמובן לצילומי רפרודוקציות, אומנות, מוצרים, מאקרו ואף אדריכלות פנים לאדריכלות חוץ הוא לא מתאים מפני שנעשת תזוזה של החוץ. מיותר להגיד שעבודה על חצובה יציבה ושלט הכרחיים
צילום לילה ובאיזו גבוהה
כמו שאתם יודעים ישנם פלוסים ומינוסים בכל דבר ואף עשיתי כתבה בנושא. מפני שאין דבר מושלם, כך גם בפורמט בינוני של 100 מגה פיקסל. לעודפי הרזולוציה האלה יש מינוס כשמגיעים לשעות הלילה ובאיזו גבוה, מפני שהסנסור מספק "מידע עודף" למעשה מה שקורה זה שהסנסור מספק כל כך הרבה מידע שהמעבד של המצלמה ניכנס לטירוף חושים וזה בולט בעיקר באיזו סופר גבוה. עם זאת עדיין מדובר על מידע רב ואפשר לחלץ ממנו המון. מצלמות עם חיישן קטן יותר כגון מצלמות מסדרות Fujifilm X-H/X-T ייצרו תמונות "נוחות יותר" לעבודה באיזו של 12,800 אבל זה לא מפתיע יותר מידי מפני שזאת מצלמה שמלכתחילה אף אחד לא תכנן אותה עד כדי כך למטרת צילומי לילה. על מנת לבדוק את היכולות שלה לקחתי אותה לקיצון ויצאתי לצלם במקום חשוך עם איזו מקסימלי ומהירויות סגר נמוכות שהגיעו גם ל 1/8, שזה באמת מוגזם ובטח ל 100 מגה פיקסל, והופתעתי לגלות שמנגנון יצוב הסנסור עובד מעולה והוא התמודד היטב עם מהירות סגר קיצוניות. בנושא הזה אני יכול להגיד שאתם בהחלט יכולים להתפרע בכל הקשור למהיריות סגר נמוכות ללא כל חשש. המצלמה גילתה קושי למצוא את האיזון הלבן הנכון בתנאי חושך, והיה צורך לתיקונים משמעותיים בעיקר בטווחי ה Tint שנפל לתוך הסגולים שוב ושוב ובחוסר פורפורציה. שלא כמו בסטודיו או באור יום בצילומי נוף, שם המצלמה הגיעה לדיוקים מפתיעים במיוחד, ונראה היה שהמצלמה יודעת היטב מה האיזון הנכון ובדיוק רב, והיה ממש כיף לצלם איתה בסטודיו. הדיוק של האיזון הלבן היה גם תחת עבודה בפלשים, שנראה שהיא פשוט מבינה שיש פלש ויש צורך להתייחס לאיזון הלבן שלו. תענוג אמיתי! איכות בילתי נתנת לעירעור!
נעבור על כמה צילומי לילה כדי להבין את היכולות שלה בתנאי עבודה קיצוניים *בכל צילומי הלילה נעשה תיקון רב בתחום ה Tint על מנת להציג לכם תמונות "תקינות" מפני שבחלק מהמקרים התמונות יצאו פשוט סגולות. מיותר לציין שתיקון הסגול נעשה בשניה
צילום במהירות סגר של 1/15 יצא לי קצת חשוך ותיכננתי לראות מה יקרה אחרי שאני אפתח אור על המחשב בצילום על איזו של 12,800 וזה יצא סביר בהתאם למצב
בצילום בתנאי אור זהים לשתי תמונות הלילה הראשונות מבחינת העוצמה שלהן, אך הפעם עם איזו של 8,000 בלבד ופתיחת צל משמעותית יותר, היא הראתה יכולת גבוהה במיוחד. במקרה הזה התאורה במקום הייתה חמה יותר וזה הפתיע עד כמה זה עזר לה להפיק מידע. צולם במהירות סגר מדהימה של 1/8 בלבד ללא חצובה
בתנאי אור חלשים, במהיריות סגר נמוכות ובאיזו גבוה עדיין אפשר להוציא ממנה יחסית מידע רב
גם בצילומי נוף בשעות החשכה על חצובה כאשר ניסיתי לשחק איתה ולראות עד כמה אפשר להתפרע, גיליתי יכולות מרשימות בכמות המידע. הצילום נעשה באיזו נמוך של 200 בלבד ובמהירות סגר תקינה לעבודה עם חצובה
סיכום סופי
המצלמה הראתה תוצאות סבירות בצילומי לילה ללא חצובה ובתנאי קיצון של איזו גבוה במיוחד של 12,800 ובמהיריות סגר נמוכות, זאת בהשוואה לפורמט בינוני (להזכירכם אני משווה פה תפוחים לתפוחים), ועד יכולות גבוהות מהרגיל ביחס למצלמות פורמט בינוני אחרות, שאפילו לא הייתי מעז לנסות לצלם בתנאים כאלה, מפני שהכישלון הוא ברור עוד לפני הצילום. פה המצלמה הראתה גמישות רבה, והיה עדיין אפשר להוציא מידע מתוך הקבצים גם בתנאי צילום אלה.
בצילום נוף באור יום המצלמה הראתה יכולות גבוהות במיוחד עם רזולוציות מדהימות שלא פחותה מיצרנים אחרים בתחום, עם טווחי דינמיים גדולים שמאפשרים גמישות עבודה רבה. בצילום סטודיו מצאתי שהיא מכונה מופלאה עד כדי כך שהיה לי קשה להפסיק לצלם איתה. כל קובץ היה מדהים ביופיו ובעל כה מידע רב, שזה נראה שאפשר ומותר לעשות כל מה שעולה בראשי עם טווחי צבע מטורפים.
עוד לא יצא לי לצלם איתה בתנאי לילה עם חצובה בצורה תקינה, ומעניין לראות איזה קבצים היא מסוגלת להוציא בתהליך צילום ליילי תקין, וכן מעניין יהיה לראות כיצד היא מתפקדת בצילום ספורט שפוג'י טוענת שהיא עובדת היטב..מי מכם שמחפש מצלמת מוצר ונוף אז זאת ללא כל צל של ספק המצלמה הדרושה לו ועוד במחיר סביר ביותר (נכון לשנת 2024 היא עולה פחות מ 35,000 שקל בלבד והעדשות סביב ה 10,000 ש"ח ולפעמים אף פחות.) למעשה זאת המצלמת פורמט בינוני עם 100 מגה פיקסל וכן Pixel Shifting הזולה ביותר בשוק ועם ליין עדשות גדול ולא יקר בכלל.
רזולוציה זה שם המשחק