צילום נוף עם עומק שדה רדוד
בצילום נוף לרוב עובדים עם צמצמים סגורים על מנת לקבל עומק שדה מקסימלי. הסיבה לכך היא הרצון להראות את יופיו של כל הנוף. מפני שלרוב כל חלקי הנוף יפים בתמונה, הקרובים והרחוקים כאחד. שאני מצלם נוף אני מעדיף שהעצים יהיו בפוקוס על מנת שהצופה יוכל לראות את יופים, ובאותו הזמן גם את העננים שבשמיים, ואת קו האופק ועוד, ולכן אני צריך לעבוד בצמצם סגור כך שהכל יהיה בפוקוס והכל יראה יפה. אם זאת יש מצבים שדווקא צמצם פתוח יפה להם יותר אפילו שמדובר בצילום נוף
Nikon D610 + Nikkor 80-200 f2.8
היתרון בצמצם פתוח
על אף שלרוב גם אני אצלם נוף בצמצם סגור על מנת לקבל עומק שדה מקסימלי, יש מקרים שבהם אני מעדיף דווקא לפתוח צמצם. לפעמים אפילו בצורה מוגזמת כגון צמצם 2.8 ואף צמצם 1.4 (שזה יותר נדיר). היתרון לעבודה בצמצם פתוח הוא כמעט ברור מאליו, וזה שכך אני יכול להדגיש את האובייקט הכי חשוב בנוף ולהבליט אותו לצופה. בזה שפתחתי את הצמצם על העץ הקרוב, שהוא החלק היפה ביותר בנוף, או אולי סלע כזה או אחר אני מאלץ את הצופה לראות בדיוק את מה שאני אהבתי, וכך גם הצופה יראה את מה שעיניין אותי. כך שהעבודה בצמצם פתוח בצילום נוף, משמש אותי ככלי ביטוי שבעזרתו אני כמו ומתקשר עם הצופה ומאפשר לו להכנס לי לתוך הראש ולהכיר את צורת ההתבוננות שלי על העולם.
Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF23 f/4R LM WR
מתי לצלם בצמצם פתוח
איך אפשר לדעת מתי צריך לצלם את הנוף שמולינו עם צמצם פתוח? הרי כמעט בכל נוף שאני אעמוד ממולו זה נראה שברור מאיליו שיש צורך לעבוד בצמצם סגור. האם ההחלטה היא שרירותית? האם צריך לנסות בו במקום לצלם פעם אחת עם צמצם פתוח ופעם אחת בצמצם סגור? אז התשובה היא שזאת החלטה שנעשת בו במקום ויש צורך רק לדעת מתי. הדרך להגיע להחלטה ומתי לעבוד בצמצם פתוח, היא לעצור שניה ולהתבונן רגע לפני ששולפים את המצלמה ולוחצים על הכפתור. יש צורך לשאול מספר שאלות על מנת להגיע למסקנה הנכונה. האם באמת כל הנוף יפה או אולי חלק מנקודות הנוף באמת פחות יפות, או אולי פחות מעניינות? האם יש נקודות בנוף שממולי שלא הייתי רוצה שהם יתקיימו. כגון אולי יש עמודי חשמל שהייתי מעדיף שלא יהיו בתוך התמונה. אולי יש נקודות בנוף שהם באמת יפים אבל לא באמת חשוב שהם יהיו ברורים. ישנם גם מצבים שבהם יהיה ברור לצופה היכן הצילום נעשה גם עם קו האופק מטושטש. לדוגמה כאשר מצלמים עץ בלב המדבר, אז גם אם קו האופק יהיה לא בפוקוס עדיין זה יהיה ברור שהתמונה צולמה במדבר, בזכות הגוונים המאוד ברורים של המדבר, ואין שום חשיבות לעומק שדה מלא, ויותר חשוב שהעץ יהיה בפוקוס מפני שזה העיקר בתמונה.
Nikon D610 + Zeiss Milvus 35 f/2
Nikon D610 + Zeiss Milvus 35 f/2
סיכום
כמו שאתם רואים בדוגמאות צריך לזכור שברוב המקרים יהיה ברור לצופה היכן התמונה צולמה ללא קשר להאם קו האופק בפוקוס או לא וזה מפני שהגוונים (גם אם מטושטים) כבר מסבירים את המיקום שלנו. (במדבר או ביער ישנם גוונים ספציפים וברורים.) תזכרו שלא באמת תמיד כל הנוף יפה במידה זהה ולפעמים רק חלק קטן, ולכן רק הוא צריך להיות בפוקוס. צלמי נוף לוקחים את הזמן לפני שהם מצלמים את התמונה הסופית וכך אכן צריך לעבוד
Nikon D610 + Nikkor 50 f/1.4G
Nikon D800E + Zeiss Milvus 18 f/2.8