27 Apr
27Apr

פילטרים

האם יש פילטרים שכל צלם צריך ואם כן למה? ואיזה עוד פילטרים צריך ומי צריך אותם? ישנם מאות סוגים שונים של פילטרים שאת רובם הגדול רוב הצלמים לא צריכים אבל יש כמה שבאמת כל צלם צריך. בכתבה הזאת אני אפרט על הפילטרים שאתם חייבים שיהיו לכם ומה שפחות ואפילו אני אגע בכמה סוגים יחודיים שהם למי שרוצה דברים יצרתיים בצילום. והכי חשוב זה האם צריך להוציא הרבה כסף על פילטרים? לקנות פילטר מגן בעלות של 1000 ש"ח ויותר זה הגיוני או שמספיק פילטר באלי-אקספרס ב 10 ש"ח בלבד?

לפעמים כל מה שצריך זה פילטר UV


פילטרים שכל אחד חייב שיהיה לו

ישנם בסך הכל שני פילטרים שכל אחד חייב ללא קשר למה הוא מצלם ובאיזה תחום. הפילטר הראשון הוא פילטר UV או פילטר מגן


UV

פילטר זה חובה לכל צלם באשר הוא. זהו פילטר שמיועד לשמור על האלמנט הקדמי של העדשה. גם אם רכשתם פילטר בעלות של מאות שקלים זה עדיין יצא יותר זול מלקנות עדשה חדשה. החלפת האלמנט הקדמי של העדשה הוא דבר כל כך יקר שלרוב כבר עדיף לקנות עדשה חדשה ולכן פילטר מגן תמיד יהיה נכון יותר. יש אומנם פילטרים שמוגדרים כפילטר מגן אבל איתם לא תרגישו באמת בהבדל בין הפילטרים. ההבדל היחיד שיש הוא שפילטר מגן עשוי מזכוכית חזקה יותר ועמידה יותר לשריטות ואפשר לראות באתרי היצרנים כיצד הפילטר עומד בכדור פלדה שנופל עליו ולא קורה לו דבר, שזה באמת נכון אבל אם פילטר שמורכב על עדשה יקבל מכה כזאת כה חזקה הוא יפגע בהברגה של העדשה עצמה ואני כבר מעדיף להחליף פילטר סדוק/שבור מלהחליף את העדשה כולה בגלל הברגה שנהרסה. ההבדלים בין הפילטרים השונים (שהם אלה שמייצרים את העלויות השונות) היא סוג הציפוי שיושב על הפילטר באם זה ציפוי איכותי או לא, דבר שמשפיעה על כמות האור העוברת דרך הזכוכית עצמה. איכות ההברגה והטבעות שמחזיקות את הזכוכית במקומה. כל פילטר גם UV מונע העברה של מאה אחוז מהאור. אבל פילטר איכותי יצליח להעביר עד 99.9 אחוז מהאור. פילטר זול יכול להצליח להעביר רק 98 אחוז מהאור. זה אומנם נישמע כמו דבר פעוט וחסר חשיבות אבל בצילומי לילה בעיר זה כבר ייצר הבדל מורגש. פילטרים ממש זולים כמו כאלה שקונים באלי-אקספרס שיכולים לעלות גם 5 שקלים לא רק שיפגעו בכמות האור העוברת אלא גם יסננו חלק מהספקטרום של האור ואתם תמצאו את עצמכם עם תמונה עם פחות צבע וחיות. עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם אז כמה צריך להשקיע בפילטר UV על מנת לקבל משהו מספיק טוב? האם צריך להוציא 1000 שח על פילטר? אז לא בהכרח ולרוב פילטר UV בעלות של 100 שח פלוס מינוס (בהתאם לקוטר הפילטר הנדרש) זה סביר ואם חשוב לכם "ניקיון" התמונה אז פילטר בסביבות של 300-400 ש"ח יהיה הגיוני גם כן. אבל לרוב פילטר בסביבות של 100 ש"ח יהיה בהחלט הגיוני. מי שקונה פילטרים יקרים אלה צלמים שעובדים עם עדשות איכותיות במיוחד או צלמי פורמט בינוני ולהם זה באמת חשוב

ההבדל בין ציפוי נאנו לציפוי רגיל. את ההשפעה אנחנו נרגיש בחדות התמונה והצבעים וכן בכמות האור שתצליח לעבור אל העדשה


PL-Polarizing Filter

פילטר פולרייז זה פילטר שגם כל צלם צריך. מטרת הפילטר הוא לקטב את האור שמגיע לעדשה, ולמה זה טוב? לצילומי מים או זכוכיות כאשר אנחנו רוצים להקטין את ההישתקפיות שחוזרות מהמשטח המצולם וכך להצליח לראות דרך המים או הזכוכית את מה שמתחתם וכאשר אנחנו מקבלים שמיים לבנים במהלך הקיץ (מפני שיש הרבה אבק בשמיים) ואז פילטר פולורייז יקטב את האור ויחזיר את השמים הכחולים היפים, ובדיוק בגלל זה כה חשוב שכל צלם יחזיק בכזה פילטר. כולנו לפעמים נתקלים במהלך הצילומים בחלון או בריכת מים שמחזירים אור. או אפילו סתם שמיי קיץ בוהקים שיש צורך להכחיל אותם. גם במקרה הזה אפשר למצוא פילטרים שגם יכולים להגיע לאלפי שקלים ועד שקלים בודדים כאשר ההבדל בין הסוגים הם כמובן סוג ואיכות הציפוי, כמות שכבות הציפוי, כמות האור העוברת דרך הפילטר (סביר יהיה שפילטר PL יוריד בסטופ שלם את כמות האור אבל לא סביר שפילטר PL יוריד בשלושה סטופים את כמות האור), עמידות וכו'. עלות סבירה לפיטר טוב תעמוד על 300 שח פלוס מינוס בהתאם לקוטר הפילטר ואם אתם רוצים משהו איכותי יותר תכוונו לעלות של 600 שח. מעל לסכומים האלה זה כבר פילטרים שמיועדים לאנשי מקצוע שחשוב להם איכויות הצילום שלהם ***כבר ניתקלתי אצל אחד התלמידים בפילטר זול שניקנה באלי-אקספרס שייצר גוון כחול בכל התמונות ולכן תזהרו מלהוריד עלויות גם אם זה מפתה לפעמים

שמי הקיץ הצרובים קיבלו גוון כחול כה יפה בזכות שימוש בפילטר PL


ND-Neutral Density Filter

נתחיל עם אזהרה-שימו לב מה אתם קונים וכחוק ברזל: פילטר ND זול זה לא טוב. פילטרים כאלה זולים מייצרים גוונים בתוך התמונה שיכולים לנוע בין כחולים וסגולים ועד גוונים חמים שונים של חום. חשוב לדעת שפילטר ND לא אמור לשנות את גווני התמונה ולא לשנות אותם בשום צורה שהיא ואם אתם רואים שיש שוני בגווני התמונה אז זה אומר שהפילטר שלכם לא טוב. כל תפקידו של פילטר ND הוא לאלץ את הצלם להוריד מהירות סגר על מנת לייצר חשיפה ממושכת באור ולא יותר מזה ולכן כל שינוי בצבע הוא לא תקין. ההבדלים בין הפילטרים הטובים לפחות טובים הוא גם ביצירת גוונים שלא קיימים במציאות ועד ציפויים פשוטים יחסית אשר לא מחזיקים מעמד זמן רב ואז אפשר לראות שכל שריטה קטנה על הפילטר מורידה את הציפוי. ההבדלים יכולים להיות גם בסוג הציפוי, ציפויים טובים גם יהיו עמידים יחסית בפני מי ים ולא כל טיפה של מי ים ייצרו משקעי מלח אשר יאכלו את הציפוי וישאירו חורים.

אומנם הכנסתי את הפילטר הזה ברישמת הפילטרים שכל צלם צריך אבל זה לא מדוייק. למעשה כל צלם נוף צריך פילטר כזה מפני שצלמי נוף מוצאים את עצמם ביום כזה או אחר מצלמים חשיפה ממושכת של מים או שקיעה. אז למה הכנסתי את זה כפילטר שכולם צריכים? מפני שגם בצילומים אורבנים שרוצים לייצר מריחה של ההולכים והשבים ברחוב באור יום אז פילטר זה יעשה את העבודה ואם זאת יש הרבה צלמים שבאמת לא צריכים פילטר זה. פילטר ND טוב יעלה בסביבות 400 שח ואיכותי יכול להגיע ל 1000 שח והרבה יותר. פילטר ND שעולה 100-150 שח עלול להיות בעייתי ויש סיכוי טוב שהוא ייצר גוונים לא מציאותיים בתמונה. דרגת הכהות בפילטר ND נימדדת בסטופים שלמים. רוב הצלמים בארץ (בגלל השמש החזקה שיש כאן) מעדיפים לעבוד עם פילטרים של 8-10 סטופים. אם כי בצילומי שקיעה אני מעדיף לעבוד עם פילטר של 6 סטופים שלא לייצר מריחה כה גדולה עד שכל תצורות הנוף נעלמות במריחה גדולה מידי. אפשר כיום למצוא גם פילטרים שמורידים את כמות האור גם ב 20 סטופים אבל זה לרוב כבר יהיה מוגזם

לא בכל מצב אני משתמש בפילטר ND אבל יש מקרים שזה בהחלט יכול להוסיף לתמונה גם אם זה רק צילום בחוף הים


פילטרים שלא כל אחד צריך

ישנם מאות פילטרים מסוגים שונים ומשונים שמייצרים אפקטים שונים בצילום שאפשר לעשות את כולם בתוכנות שונות לעיבוד תמונה כגון פילטרים שמעלים את הטמפרטורות בתמונה ומייצרים גוונים חמים יותר שאלה פילטרים שמשפיעים על האיזון הלבן של התמונה, ישנם פילטרים שמעצימים גוון מסויים בתמונה כגון פילטרים שמעצימים את הגוונים הירוקים או האדומים בתמונה או פילטרים שמייצרים אפקטים של כוכבים בתמונה עם הרבה או קצת זרועות וגם פילטרים מסוג Diffusion שבקטגוריה הזאת בלבד ישנם כמה עשרות פילטרים שונים בין כאלה שמייצרים נקודות של טישטוש בתמונה ועד טישטוש כללי בכל שטח התמונה או שילובים של טישטוש ושינוי טמפרטורה או גוון. אפשר לשאול, מדוע עדיין מייצרים פילטרים כאלה שאת כל זה אפשר כבר המון שנים לעשות בתוכנות שונות לעיבוד תמונה? ובכן התשובה היא שיש כאלה שמועניינים לצלם ולא להתעסק בעיבוד תמונה ועד כאלה שלוקחים חלק בתחרויות צילום אשר לא מאפשרים עיבוד תמונה או במגזינים לאומנות שדורשים יכולות צילום ולא יכולות עיבוד תמונה. ישנם לא מעט צלמים מקצועיים ששומרים על "המקצועיות שלהם" על ידי שימוש בפילטרים ולא בעיבוד תמונה או שעושים שילוב של שנייהם. אני לא חושב שיש כאן תשובה נכונה אחת על מה יותר נכון, שימוש בפילטר או עיבוד תמונה וכל אחד עושה את השיקול שלו. אני כן יכול להגיד שיש צלמים מקצועיים בתחומי האומנות והצילום המקצועי שעדיין עובדים עם פילטרים. אם אתם כן מעוניינים לשחק עם פילטרים מעניינים לכיף אז כאן אני כן הייתי שולח אותכם לאלי-אקספרס לחפש פילטרים פגומים ומוזרים שאפילו אי אפשר לדעת מה יצא מהם ולפעמים מגיעים לדברים נחמדים ועד לקנות פילטרים מקצועיים יותר לשחק ולראות מה יוצא. אני עדיין מחזיק בכמה וכמה פילטריים יחודיים שניקנו בחנויות צילום יד 2 (כאלה ששכבו להם בארגז מעלה אבק) ועד הזמנות מיוחדות מחו"ל ששם מצאתי דברים יחודיים במיוחד.

פילטר שמעלה את הטמפרטורה ומחמם אותה. היתרון של לראות את התוצאה בזמן אמת הוא חשוב ותורם לתהליך הצילום


פילטר שמעצים גוונים ירוקים יכול לייצר אפקט מעניין כאשר עובדים נכון עם מהירות הסגר


סיכום

כמו שאתם מבינים יש פילטרים שהם בגדר החובה וחבל מאוד שלא להחזיק אותם וישנם פילטרים שיכול להיות נחמד להחזיק בהם והם יכולים לקחת אותכם למוקמות יצירתיים. אבל הקו המנחה בקניה של פילטרים הוא לא לרוץ לקנות את הכי זול מפני שלפעמים החיסכון יהיה לרע.

שימוש בפילטר IR לצילום בשחור לבן


שימוש בפילטר Diffusion אשר מייצר נקודות של טישטוש בתמונה שמייצרים את התחושה של יום חם במדבר




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.