26 Aug
26Aug

מיקום קו האופק בצילום נוף

היכן הכי נכון למקם את קו האופק בצילום נוף? האם צריך לעבוד לפי חוק השלישים? או אולי במרכז? או אולי אין בכלל מקום נכון למקם את קו האופק? בכתבה הזאת אני אעשה סדר ואתן את היתרונות והחסרונות של מיקומי קוי אופק שונים, והכוונה מתי ואיך נכון למקם את קו האופק בהתאם לצילום בזמן אמת

המזח מייצר קו מחבר בין השמיים לקרקע


בדיוק באמצע

ברמת העיקרון מיקום קו האופק במרכז הוא לא דבר שנכון לעשות. הסיבה היא שזה "חותך" את התמונה לשתיים, ולמעשה מייצר שתי תמונות, (שמיים ואדמה) שחוברו יחדיו ללא קשר ביניהם. עם זאת. בכל כלל יש כמובן יוצא מין הכלל, וישנם מקרים שזה לא רק שנכון יותר אלא גם תורם לתמונה. כמו למשל בתמונה למעלה. שם המזח מחבר בין שני חלקי התמונה, מפני שהוא "גולש" מקרקע אל תוך השמיים והופך את שתי חלקי התמונה ליחידה אחת. למעשה אם יש לכם אובקייט שמחבר בין השתיים אז זה בסדר להניח את קו האופק בדיוק במרכז. סיבה נוספת להניח את קו האופק במרכז התמונה, זה כאשר עובדים עם עדשות סופר רחבות זווית כגון עדשות עין דג או דומות לה. עדשות אלה מייצרות עיוותים שלא נעימים לעין ומיקום קו האופק במרכז התמונה מיצר קו ישר וברור, שנראה טוב יותר. כמו בתמונה הזאת שצולמה עם עדשת עין דג של 15 מ"מ

צילום בעדשת עין דג כמעט ומחייב אותנו למרכז את קן האופק


בשליש או סתם לא במרכז

אין שום צורך לעבוד בשלישים או רבעים או כל שבר אחר. כאשר אין לי אובייקט שמחבר בין השמיים לקרקע אני פשוט מזיז את קו האופק מהמרכז. עד כמה להזיז אותו מהמרכז? ובכן אין כאן תשובה אחת נכונה. פשוט להזיז אותו. זה יכול להיות ממש בקצת. הקו שמנחה אותי הוא מה יותר חשוב לי או יפה. אם השמיים יותר יפים או מוסיפים מהקרקע, אז אני אתן יותר שמיים, ואם הקרקע מכילה יותר עיניין אז אני אתן יותר ממנה. לפעמים זה יוצא בשלישים ולפעמים יוצא אחרת. העיקר הוא לשים את הדגש של הצופה במקום שהכי חשוב לי

לא צריך לעבוד בשלישים אלא פשוט לא במרכז. הכל לפי הצורך


סיכום

כמו שאתם מבינים אין צורך לעבוד בצורה ספציפית. זה לא שחייבים תמיד לעבוד בשלישים או במרכז. אלא יש צורך לצלם בהתאם למצב. זה רק עיניין של לשים לב למה קורה בתמונה רגע לפני שלוחצים על הכפתור, ולראות מה יהיה נכון הפעם, ולהתחשב בעדשה שאנחנו עובדים איתה. אלה הקווים שצריכים להנחות אותנו, ולא חוק כזה או אחר, ולא מה שנאמר לנו בסדנת צילום כזאת או אחרת. כל מקרה לגופו וכל צילום דורש התייחסות אחרת






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.