23 Jul
23Jul

כרטיס אפור. האם הוא מדוייק?

כולם יודעים את החשיבות של עבודה עם כרטיס אפור לצורכי איזון לבן מדוייק. אך האם באמת כל כרטיס אפור יתן את אותה התוצאה? הרי בטח שמתם לב שכל כרטיס אפור הוא בגוון קצת שונה מהשני. ולכל חברה יש גוון טיפה שונה. האם הם יעבדו בצורה זהה? האם כרטיס אפור ישן עדיין יעבוד טוב? ואם לא אז למה לא? ודף לבן או דף שחור? האם גם הם יעשו את העבודה כמו שצריך? אתם בטח ראיתם כמעט בכל אירוע את הצלם מצלם דף לבן. האם דף לבן באמת נותן את אותו הפתרון של כרטיס אפור? את כל התשובות לשאלות אלא תקבלו בכתבה הזאת

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


על מנת להסביר עד כמה עיניין הכרטיס האפור הוא דבר בעייתי שדורש התייחסות רצינית בצילומי מוצר או בצילומי חפצי אומנות צילמתי סידרה של עפרונות ציבעוניים על רקע לבן (קיר לבן במקרה הזה). בקבוצת התמונות הראשונה צילמתי באור שמש מה שבגדול קל יותר למצלמה לתפוס את האיזון לבן הנכון. השתמשתי במצלמת פורמט ביינוני שיש לה יותר יכולת חישוב על מנת למצוא את האיזון הלבן הנכון. בנוסף לזה השתמשתי בכמה דרכים שונות על מנת למצוא את האיזון הלבן הנכון: ללא כרטיס אפור (כלומר הסתמכתי על היכולת של המצלמה למדוד איזון לבן), כרטיס אפור ישן שיש לי. כרטיס אפור חדש של חברה חדשה שהתחלתי לעבוד איתה, כרטיס לבן וכרטיס שחור, דף לבן (שרואים הרבה צלמי אירועים עובדים איתו על מנת לאזן את הטמפרטורה) ודף אפור שמשמש לי לרקע בצילומי סטודיו. בקבוצת התמונות השניה עבדתי עם פלש שנותן גוון כחלחל מטבע הדברים וגם פה השתמשתי באותם סוגי כרטיסים שונים על מנת להוציא את האיזון הלבן הנכון. בכל המקרים דגמתי בעזרת תוכנה לעיבוד תמונה (Capture One) עם הפיפתה. מעבר לזה לא נעשה עיבוד תמנה אחר.

ועכשיו נעבור על הדוגמאות. כולם באור שמש


מדידת האיזון לבן של המצלמה באור שמש. הקיר אומנם לא לבן אבל זה דיי הגיוני מפני שאור שמש ניכנס פנימה הוא שינה את גוון הקיר קלות


מדידה בעזרת הכרטיס הישן שנתן גוון צהבהב שזה גם הגיוני מפני שאור שמש צהוב נכנס פנימה


הכרטיס האפור החדש שנתן גוון צהוב מוקצן ולא תקין


שימוש בכרטיס לבן שייצר גם שגיאה מורגשת ביחס לגוון הקיר


כרטיס שחור שיצר גוונים מאוד קרובים של העפרונות


דף אפור שיצר גוונים נכונים בגדול רק שהוא הפיל את האיזון הלבן לכיוון ה Tint ירוק


נייר לבן של מדפסת שייצר שגיאה יותר גדולה ממה שחשבתי שייצר בגווני העפרונות


שני דברים שצריך לקחת בניסוי הזה עם הצילום באור שמש. הראשון שיש הבדל גדול מאוד בסטיה של הגוון של הקיר לבין הסטיה בגוונים של העפרונות. בגוון הקיר אפשר לראות שינויים מאוד גדולים בזמן שבגווני העפרונות כמעט ואין הבדלים וחלקם אפילו לא מורגשים. שינויים בגווני ה tint הם ברי תיקון בקלות. למעשה שינויי טמפרטורות אלה הם סוג של סטיה מעל ומתחת לסקלת הטמפרטורה. בכרטיס האפור הישן הגוונים נראים לרגע הכי טיבעיים (במיכל הקשור ללבן של הבקבוק ושל הקיר) אבל למעשה הגוונים של העפרונות נכונים יותר ממש בטיפה מהכרטיס האפור החדש. בדף האפור נגיעה בנקודות שונות בדף מייצרים טמפרטורות שונות. למעשה גם בכרטיסים האפורים דגימה מנקודות שונות בכרטיס ייצרו טמפרטורות שונות. זה דבר שצריך לדעת להתייחס אליו בתהליך של הדגימה מהכרטיס. הכרטיס השחור הפתיעה בדיוק בגווני העפרונות והכרטיס הלבן והדף הלבן יצרו שגיאה גדולה יותר מהצפוי. המצלמה הצליחה לייצר קיר לבן אבל שגיאה מורגשת של גווני העיפרונות

עכשיו נעבור לאותן סדרות צילומים רק הפעם עם פלשים


המדידה של המצלמה. כאן אפשר לראות בברור כיצד אור הפלש מבלבל אותה


דף אפור. נראה שפתר את בעיית הגוון הכחול אבל יצר גוון ירוק מורגש


דף מדפסת לבן יצר גוון לא רע וקרוב למציאות. אם כי לא מדוייק


הכרטיס הלבן ייצר כמעט ושגיאה מורגשת מידי 


הכרטיס השחור לעומת זאת ייצר גוון מאוד קרוב תחת אור הפלש והלבין את התמונה בצורה דיי יפה


הכרטיס האפור הישן שיקבל נקודות צהובות עם השנים ייצר שגיאה מורגשת מגהגוונים האמיתיים של העפרונות 


הכרטיס האפור החדש ייצר גוון נכון יותר של העפרונות 


מסקנה

כמו שאתם רואים שימוש בכרטיס אפור לא פותר בדרך קסם את בעיית האיזון הלבן השגוי שהמצלמה מודדת וכך גם כרטיס לבן או שחור. חשוב לזכור שצריך לדעת שמדידה בנקודות שונות בכרטיס האפור תתן לכם מדידת איזון לבן שונה ובחלק מהמקרים אפילו שינויי טמפרטורות מורגשים במיוחד (אם יש צל על חלק מהכרטיס). גם צריך לזכור שהמוח שלנו מתרגל מאוד מהר לטמפרטורה שהוא רואה עד כדי כך שהוא כבר לא מסוגל לראות את הגוון של "הלבן הנכון" ואנחנו כבר לא יכולים לדעת מה הלבן האמיתי ביחס למה שאנחנו רואים. דבר נוסף שצריך לדעת ולזכור שהבהרה של התמונה "תתן טמפרטורה שונה" לפחות מבחינה ויזואלית. מה הדרך הנכונה?  (והפשוטה ביותר כמובן ללא ידע מתקדם בתחום או ללא יצירת ICC Profile עם טבלת צבעים) הוא לתקן את עוצמות האור (אפשר על ידי בדיקה של ההסטוגרמה וזאת כתבה בנושא) ואז לדגום את הכרטיס האפור. שימו לב שהתוכנה תאזן את כל המספרים ותתקן את האיזון הלבן הנכון (דבר שבמתכוון לא נעשה בדוגמאות למעלה). דבר נוסף זה לעבוד עם פלש כך קל יותר לאזן טמפרטורות. למעשה אם הייתי מבזיק על הקיר בצילום אור השמש הקיר היה בטמפרטורה הנכונה וגם גווני העפרונות. דבר נוסף תמיד כדאי לבדוק בזמן אמת האם הגעתם לגוון הנכון כאשר אתם ממול מסך עיבוד תמונה מקצועי ומכוייל וממול המוצר שצילמתם על מנת לדעת שבאמת הגוונים תקינים...

**להדרכות בנושא מוזמנים לפנות אלי

האם תוכלו לדעת מבלי להיות במקום האם אלה הטמפרטורות הנכונות והגוונים האמתיים? התשובה היא כן כמובן



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.