07 Jan
07Jan

White Balance

אין צלם מתחיל שלא שואל  את עצמו, למה כשאני בבית אני מקבל תמונה עם אור צהבהב, ואם אני מצלם את אותה תמונה בדיוק באותו המקום, אך עם פלש, אני מקבל תמונה עם אור בגוון כחול. מה עובר שם בתוך המוח של המצלמה שגורם לה בכל פעם לייצר צילום עם גוון אחר? בכתבה הזאת אני אסביר לא רק למה, אלא גם איך אפשר לנצל את זה ולהוציא את הצילום שאנחנו רוצים, ולא זה שהמצלמה רוצה. קודם כל נבין מה זה איזון לבן
בשתי הדוגמאות הבאות אפשר לראות צילום עם פלש וללא פלש, עם הפעלה של מנגנון האיזון הלבן של המצלמה


איזון לבן
במצלמות דיגטליות המעבד של המצלמה מנסה למצוא את הגוון הנכון של מה שהחיישן רואה, על מנת לקבל תמונה מציאותית של מה שאנחנו רואים, והוא עושה את זה תוך כדי התעלמות מעוצמות אור שיכולות לבלבל אותו כמו: צל, נורת להט (שנותנת אור צהוב) נורת פלורסנט (שנותנת אור כחול), אור שמש חזקה, וכייוצא בזה
את כל עוצמות האור השונות האלה, המעבד של המצלמה מודד על ידי סקלה של טמפרטורות קלווין. למעשה מדענים ופיסיקאים מודדים טמפרטורות של כוכבים לפי סקלת טמפרטורות קלוין. מתוך טבלה זאת קיים המונח המוכר "טמפרטורת צבע”, מונח שבטח אתם נתקלים בו מידי פעם
כאשר אור נכנס אלינו דרך העין, המוח מעבד את המידע ומתרגם את גוני האור השונים על פי הטמפרטורה שלהם, ודואג בכל פעם מחדש ליצור איזון גוונים, כך שכל הגונים יתאימו למה שאנחנו רואים. כלומר האדום יראה אדום ולא חום. המים יראו כחולים והעצים יראו ירוקים. כל זה נעשה על ידי ההתאמה של הגונים
אם תקחו דף לבן ותסתכלו בו בתוך הבית ומחוץ לבית הוא יראה לבן במידה זהה בשני המקרים. אפילו שבחוץ הגוון של הדף מושפע מאור השמש (מגוון אור השמש) ובתוך הבית הוא מושפע מנורת ההלוגן החסכונית. כאן המח נכנס לפעולה,  ודואג על ידי אותו נייר לבן להתאים את כל הצבעים לאותו לבן אידאלי/בסיסי
קל יותר להבחין בתהליך שהמח יוצר בדוגמה הבאה. כאשר אתם יוצאים לשמש ביום קיץ חם ושמים משקפיי שמש לכמה רגעים הכל הופך להיות בגוון קצת כהה. אחרי זמן קצר המח דואג לתקן את שינוי הצבע שנוצר, ומבצע פעולה של "איזון לבן" של כל הגונים ביחס למציאות, והכל חוזר להראות שוב רגיל

מצלמות דיגטליות יכולות רק לנחש את הגוון הנכון שצריך להתאים את כל הגוונים אליו. את אותו דף לבן שבעזרתו המצלמה יכולה לאזן את כל הגונים לאותו לבן. כיום רוב המצלמות הדיגטליות עושות עבודה טובה מאוד במציאת האיזון הלבן הנכון. אבל לפעמים היא טועה ואז אנחנו יכולים לקבל צילום של דמות עם גוון אור קצת שונה או מוזר. אני רואה את זה בצורה הטובה ביותר כשאני מצלם ציורים של אומנים או מוצרים של חברות שונות, כיצד לפעמים המצלמה טועה באיזון הלבן שלה ואני צריך לכוון ידנית על מנת להסביר למצלמה על פי מה אני רוצה שכל הצבעים יתאזנו
בדוגמה שלפנינו אנחנו יכולים לראות את אותה התמונה עם איזון לבן שונה. בתמונה הכחולה זה ברור כי המצלמה לא מדדה נכון והיה צורך לתקן את המדידה שלה בצורה ידנית


טמפרטורת הצבע
טמפרטורות הצבע הן פרמטר הניתן למדידה, ומידע זה זה מיושם במעבדים של המצלמות הדיגיטליות. בטח יוצא לכם מידי פעם לשמוע ש 5500 מעלות קלוין זה כמו אור יום, אז זה באמת נכון. הביטו בטבלה למטה


,כאשר אתם מכוונים את המצלמה לאיזון לבן אוטומטי, היא מנסה למצוא את הנקודה הלבנה ביותר או האובייקט הלבן ביותר להתאים את כל הצבעים לאותו חפץ או נקודה, ולמדוד את הטמפרטורה של כל שאר האלמנטים בצילום בהתאם ללבן הזה
כאשר המצלמה לא מצליחה לקלוע בדיוק לטמפרטורה הנכונה אתם צריכים להתערב

באמת להתערב? אז כן
כיצד ומתי להתערב? למעשה בכל פעם שהמצלמה טועה זה הזמן שלכם לפעול. בכל גוף של מצלמת קרופ או חיישן מלא (תקראו את הכתבה שלי בנושא) יש אפשרות תכנות של האיזון הלבן. בכל חברה ובכל דגם. המיקום יכול להיות שונה, וגם רמת הדיוק האפשרית לכיוון
בגופי קרופ בסיסיים אפשר לכוון את האיזון הלבן על ידי בחירה במיקום הצילום, כלומר תיהיה את האפשרות לבחור בין צילום בצל, באור יום או תחת תאורת פלורוסנט. במצלמות מתקדמות יותר יש את האפשרות לבחור את הצילום ממש לפי טמפרטורה,  במספרים ובדיוק רב יותר.  במצלמת אלו ניתן לבחור טמפרטורה של למשל 3330 או 4170 מעלות
ברוב התוכנות, ואפילו הבסיסיות של יצרני המצלמה, קיימת האפשרות לשנות את טמפרטורת הצילום גם אחרי הצילום בשטח. ישנה אפשרות לשנות את הטמפרטורה בקובץ עצמו, במקרה ועשינו טעות בכיונון הטמפרטורה בשטח, או שלא שמנו לב (הצג של המצלמה, לא רק שהוא קטן וקשה לדעת האם הדברים יצאו כמו שצריך, אלא היכולת שלו להעביר את הצבעים והגוונים המדוייקים אינה מושלמת), אפשר גם לשנות את טמפרטורת האיזון לבן בתוכנות עיבוד תמונה מתקדמות יותר כמו לייטרום ופוטושופ
אני אישית מעדיף לכוונן את המצלמה בשטח, גם על מנת להקטין את העבודה בבית על המחשב, וגם בגלל שאני יודע לשלוט במצלמה כמו שצריך, וזה לא גוזל לי זמן רב לכוון את הנתונים הטכניים של המצלמה בשטח


עד כמה חשוב לשלוט באיזון הלבן בשטח? כל התלמידים שלי יודעים לשלוט בטמפרטורות הצילום שלהם בדיוק כמו שהם יודעים לשלוט ביחסים של צמצם ומהירות סגר. יש מקרים שבהם אם הצילום לא נעשה נכון בשטח, כבר אי אפשר לתקן אותו בתהליכי עיבוד מחשב, מפני שהשגיאה כל כך גדולה וסוטה מהמציאות, שזה כבר משפיעה על כל גווני הצילום, עד כדי כך שהצילום יכול רק להזרק לפח

 

 


 

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.