Curve
המשחק שעושים ב curve דורש הבנה בהיסטוגרמה וכן הבנה בכיצד להתייחס לתיקוני אור וצל בהיסטוגרמה. בנוסף לזה יש צורך בהבנה בערוצי הצבע, כלומר כיצד המשחק בערוצי הצבע אדום,ירוק וכחול משפיעים על הגוון. כשמבינים את זה מגלים ששינוי בערוצי הצבע לא מוריד גוונים אלא מוסיף גוונים, ולמעשה ככה מתייחסים לזה צלמים שעובדים בצורה מקצועית עם ה Curve. בכתבה הזאת אני אנסה להסביר בצורה פשוטה וברורה את ההשפעה שיש לכלי הזה בעבודה שלכם.
*מי ממכם שרוצה הדרכה מעמיקה יותר בתחום מוזמן לפנות אלי לשיעורים בנושא
ההיסטוגרמה- שליטה בטווח הדינמי
כמו שאתם כבר יודעים, החלק השמאלי של ההיסטוגרמה מראה את רמת הכהות והמיקום שלו, והחלק הימני מראה את כמות ומיקום הבהירות. כאשר אני מסתכל על החלק של ההיסטורגמה שמתייחס לאור, אני למעשה בודק את כמות ומיקום הבהירות מול מיקום וכמות הכהות. למעשה אני מתחיל לטפל בכמות האור שרואים ההיסטוגרמה (Luma) לפני שאני מטפל בגוונים. בגוונים (אדום/ירוק/כחול) אני מטפל בניפרד. זה כמובן אחרי טיפול באיזון לבן שזה נכון לכל תמונה ללא כל קשר.
לדוגמה, ניקח את התמונה של האוהל בשלג, ולאחר תיקון איזון לבן אני אתחיל לטפל בה ברמת התאורה. אני אתחיל להתייחס לשתי נקודות הצל בהיסטוגרמה, וזה מה שיקרה אם אני אפתח את הצל בשני הנקודות. שימו לב למיקום הנקודות שבחרתי
קל לראות שפתיחה גדולה מידי של צל תייצר השטחה של התמונה ותעלים את העומק שלה. עכשיו אני אטפל בכמות האור על מנת להלבין את השלג. שוב שימו לב שהמיקום של הנקודות שינוי שלי הם בהתאם להיסטוגרמה. אפשר כמובן לטפל בצורה מדוייקת יותר ומתאימה, ואת השינוי תוכלו לראות בצורה בולטת בתמונה מספר 4. כמו שאתם מבינים אפשר לעבוד בצורה מדוייקת על ידי שינוי עוצמות האור בלבד, ושליטה בכמות האור ברמת הבהירות והכהות כאחד
שליטה בצבע על פי הערוצים
אחד הדברים שהכי חשוב להבין הוא ש"הקטנה" של צבע מסויים בגרף לא מוריד את כמות הצבע אלא מוסיף צבע! על אף שאולי זה נראה אחרת. יתכן שזה יהיה הכי ברור בהורדה של הכחול. כאשר אם נערבב אדום וירוק בציבעי גואש לא נגיע לעולם לצהוב. זה מה שקורה, ואלה הוספות הצבע שקורות בהתאם לשינויי שלושת ערוצי הצבע, ואת זה אפשר לראות בדוגמאות הבאות:
פחות אדום הוספה של סיאן
פחות ירוק הוספה של מג'ינטה
פחות כחול הוספה של צהוב
עכשיו אני אראה לכם כיצד אני מטפל בכל השלושה על מנת לשלוט בתמונה. כמובן שזה גם עניין של טעם אישי. כלומר להיכן אני רוצה לקחת את התמונה. האם אני מנסה לייצר סוג של רטרו בגוונים, או שאני מעדיף פשוט לייצר תיקוני צבע נכונים. אין כאן תשובה נכונה אחת ויחידה, אבל אין ספק שהבנה מעמיקה בכלי הזה מאפשרת לעשות הרבה בתמונה גם עם אתם לא עובדים עם תוכנה מתקדמת כמו Capture One, שמאפשרת שליטה כל כך מדוייקת ובכזאת קלות בכל הקשור לצבע
כל השינויים בכל שלושת ערוצי הצבע בבת אחת
אחרי השינוי הסופי
התמונה לפני השינויים
לדוגמה הבאה אני אקח תמונה אחרת, והפעם אני אעשה שינויים אשר יהפכו אותה לקצת תמונת רטרו כמו מתקופת הפילים. שתראה כמו תמונה ישנה, עם תאורה מלאכותית בהתאם. אני אשלוט גם בעוצמות האור והצל וגם בשלושת הערוצים
לפני השינוי
אחרי השינוי והתוצאה הסופית
אלו השינויים שנעשו בתמונה: כמו שאתם רואים במקרה הזה השינויים הם דיי דרמתים אבל גם בתוצאה הסופית. הוספתי גרעיניות לתמונה על מנת להדגיש את "אווירת" הרטרו שרציתי לייצר בתמונה
כמו שאתם רואים, שליטה בכלי הזה חשובה מאוד ויכולה לעשות הרבה לשיפור התמונה. כמובן שזה לא אומר שכל התמונה צריכה להיות מטופלת בכלי זה בלבד. ודברים כמו איזון לבן שליטה בתתי גוונים במדוייק ועוד כלים הם חשובים מאוד. אבל הבנה מעמיקה של הכלי הזה תאפשר לכם לייצר תמונות מוצלחות יותר, ובטח במצבים שהמצלמה לא הצליחה להבין איך נכון לבנות את הגוונים בתמונה
דוגמה נוספת לשליטה עדינה