CaptureOne
אני עוסק בעיבוד תמונה יותר מעשר שנים. ולמה זה? מפני שאין בררה. שלא כמו בצילום עם פילם, בהם מה שצילמנו זה מה שיצא, ולא היה צורך לשנות הרבה (אם צילמתי נכון), היום יש חיישן דיגיטלי, והוא, שלא כמו פילם, בעצם "לא עושה כלום", הוא מקבל אור ומעביר אותו למעבד (המחשב של המצלמה). המעבד מחליט מה לעשות עם כל המידע הזה, לפי מה שהיצרן תיכנת בו. התוצאה היא תמונה שלא בהכרך מתאימה למה שאני צריך, ולא בגלל בחירת נתונים טכניים לא נכונים. בקובץ הגולמי שמתקבל יש תמיד יותר מידע ממה שהמעבד של המצלמה נותן בצורה פשוטה, כך שעיבוד תמונה כיום הוא הכרחי ואי אפשר שלא לעסוק בזה
***כמובן שמדובר על עיבוד תמונה בקובץ RAW. אני שולח אותכם לכתבה בנושא
התוכנה הותיקה שעבדתי אליה שנים רבות Lightroom
זאת אחת התוכנות המובילות בשוק ובארץ, וגם מהמוכרות יותר. אני השתמשתי בה כמה שנים ללא קושי, ולימדתי אותה לא מעט תלמידים, והעברתי הרבה קורסים על התוכנה, ברמות שונות. אומנם תמיד היו לה כמה דברים שהיא חלשה בהם, אבל לא הייתה אופציה מוצלחת אחרת לצלמים.
אחת הבעיות הרציניות שיש לה היא שליטה מאוד נמוכה בצבע. למעשה, הדרך לשלוט בצבע הוא על ידי הזזה של הסרגלים, כאשר כמעט וכל גוון דורש שליטה בניפרד, והמעברים בין הצבעים הוא גס מאוד. כמו שאתם יודעים כמעט כל גוון בתמונה משתלב קצת לתוך גוון אחר, ובלייטרום השליטה במעברי צבע היא מסורבלת ולא נוחה לעבודה.
בעיה נוספת שיש לה היא המברשות שלה. שם השליטה לא מדוייקת מספיק, והרבה פעמים התוכנה לא מצליחה לעשות הפרדות מספיק רגישות בין חלקים שונים. לדוגמה, כאשר עובדים על רקע שיש שערות מעליו, התוכנה לא תמיד מצליחה לזהות את השערות והמברשת מטפסת עלייהן.
גם הפחתת רעשים וחידוד אינם ברמה מספיק גבוהה, ולמעשה כל מי שעובד בלייטרום צריך לקחת את התמונה לתוכנות טובות יותר למטרה הזאת שזה מאוד מוזר לעבוד על תוכנה שדורשת מעבר לתוכנה נוספת ולא הכל נמצא בתוכנה אחת.
עם השנים התוכנה גם הפכה לכבדה יותר על המחשב, מה שגרם למחשב להזדחל עוד ועוד. המינימום זיכרון ראם שהתוכנה דורשת הוא 16 מגה, שזה די הרבה כמינימום לתוכנה. הקש האחרון ששבר אותי, וצלמים בכל רחבי העולם, זה עלות התוכנה (זה הקש האחרון כי כל שאר הדברים מעולם לא נפתרו כמו שצריך). עד לפני כמה שנים היה אפשר לקנות את התוכנה פעם אחת ולהתקין אותה בעזרת קוד על שלושה מחשבים שונים. כיום חייבים בתשלום קבוע, שלא יעצר אף פעם, והמחיר רק יעלה עם הזמן. וזה אומר שאם אתם תעבדו חמש שנים על התוכנה הזאת אתם תמצאו את עצמכם משלמים 2000 ש"ח ויותר, וכמובן שזה לא יעצר כאן כי התשלום הוא הרי חודשי. אבל עד היום לא היה פיתרון אחר. לפחות עד לפני שנתיים-שלוש.
שחקן חזק נכנס לתמונה Capture One
לפני כשלוש שנים, כאילו ומשום מקום, הגיעה תוכנה חדשה (אם כי היא קיימת הרבה שנים). היצרן של התוכנה עשה בה כמה שינויים גדולים, והיא הפכה לאחת התוכנות הטובות והמובילות בשוק, כמעט ביום אחד. תוכנת Capture One היא תוכנה שפתרה את כל הבעיות שהיו עם לייטרום, וגם עשתה את זה על הצד הטוב ביותר.
אני אתחיל עם זה שהתוכנה קלת משקל על המחשב. היא דורשת מינימום של 8 גי'גה זיכרון ראם, וזה לא הרבה, חצי מהנפח זיכרון שנדרש להפעיל את לייטרום. מה שאומר שהתוכנה זריזה הרבה יותר, ולא מכבידה על המעבד של המחשב בתהליך עיבוד התמונה. למי שעובד עם כמות גדולה של קבצים בכל פעם, לדוגמה לצלמים שמטיילים הרבה, לצלמי אירועים, וגם לצלמי פורמט ביינוני, זה חשוב מאוד שהתוכנה רצה בקלילות ומאפשרת עבודה זריזה.
שליטה ורגישות זה היתרון הגדול של התוכנה, וזה קורה בכל פונקציה קיימת. אפילו בדברים הבסיסים. לתוכנת Capture One יש גם יכולת גבוהה לשלוף נתונים טכניים מתוך הקובץ, כמו במקרה של צריבות אור, וכן פתיחה של צל בתהליך עיבוד התמונה, טוב יותר ומייצר פחות רעשים, לעומת תוכנת לייטרום. כך גם בכל הקשור לשליטה בטווח הדינמי והגדלה של השחור והלבן. לתוכנת Capture One יש כלי נהדר והוא ה- Levels. בכלי זה הזזה קלה של הסרגלי עבודה משפרת את התמונה בקלות רבה מאוד.
השליטה בצבע בתוכנת Capture One היא ברמה גבוהה מאוד, והיא מאפשרת לא רק לשנות תת גוון בודד ברמת הדיוק, אלא גם לייצר מעבר מדורג בין הגוונים השונים. השליטה היא כל כך גבוהה שאפשר בקלות ובכמה פעולות פשוטות מאוד לשנות גוונים לכל גוון שתרצו, כולל הפיכה לשחור לבן, וכל זה בחלק מהמקרים אפילו ללא שימוש במברשות צבע. כמו לדוגמה במקרה הזה
כמו שכתבתי, גם שינויי גוון באובייקט אחד אפשרי בקלות וללא כל קושי. כמו שעשיתי בפרח הבודד הזה. הפעולה פשוטה מאוד ולוקחת שניות בודדות. כל מה שצריך זה לסמן את החלק הרצוי בתמונה, לבחור את הגוון הדרוש לשינוי, ולשנות את הצבע בהתאם לצורך.
גם עבודת המברשת בתוכנת Capture One היא מדוייקת יותר ומאפשרת שליטה עד רמת השערה הבודדת, דבר שבלייטרום לא היה מוצלח אף פעם. וזה נכון לא רק כלפי המברשת אלא גם לפילטר המדורג ולמעשה לכל הפילטרים הקיימים.
הפחתת רעשים וחידוד אני עושה בתוכנת Capture One, ואין לי עוד צורך לסיים את הפעולה הזאת בתוכנה חיצונית, מפני שהתוכנה עושה את זה בצורה מושלמת. בנוסף לזה, לתוכנת Capture One יש אלגוריתם שמזהה פיקסלים שרופים ומעלים אותם. זה דבר חשוב מאוד למי שמצלם באיזו גבוה, כמו בצילומי אירועים או הופעות, ולמי שעוסק בהדפסות לתערוכות.
לסיכום
לא רק שתוכנת Capture One קלה יותר על המחשב וזריזה יותר, היא גם תוכנה מתקדמת יותר בכל הקשור לדיוק, אם זה בצבע ועם במברשות, ואפילו בכל הקשור לטווח הדינמי. בנוסף לזה, התוכנה זולה יותר. אפשר לקנות אותה על ידי תשלום חד פעמי של בערך 1000 ש"ח, ולהתקין אותה על שלושה מחשבים שונים. למי שרוצה, יש כמובן את האופציה לתשלום חודשי כמו בלייטרום. על מנת לילמוד את התוכנה, יש צורך במספר שיעורים קטן יותר, שגם זה מוזיל את עלויות התוכנה. מאז שהתחלתי לעבוד איתה, אני לא עובד עם אף תוכנה אחרת, מפני שאין צורך בכך.
לקורס בעיבוד תמונה על Capture One מוזמנים לפנות אלי