המונח צריבות צבע הוא לא מונח מקצועי, ולמעשה אני לא חושב שיש תרגום למונח האנגלי. יתכן שנכון יהיה לבחור במונח אחר, ואני נותן לכם את ההזדמנות למצוא מונח חדש ומבטיח להתחיל להשתמש במונח הזה. עד אז ולרשותכם אני אשתמש במונח צריבות צבע לאורך הכתבה
מזה צריבות צבע?
בטח שמתם שבתהליך עיבוד תמונה אתם מידי פעם מקבלים קוים צבעוניים, בעיקר בשמיים. קוים אשר לא היו בזמן הצילום. אפשר לראות את זה הרבה פעמים בצילומי כוכבים, או יותר נכון בעיבודי תמונה של צילומי כוכבים. קוים אלא נראים ממש כמו משיכות מכחול לרוב בגוונים של סגול או אדום
צריבות צבע מתרחשות כאשר מנסים להוציא את המקסימום בתהליך עיבוד תמונה. אם ניקח לדוגמה עיבוד תמונה בחלק של השמים, אז לפעמים יש רצון להוציא יותר נתונים משם. זה יכול להיות בהירות גדולה יותר בצילומי כוכבים, או להגדיל את כמות הצבע בשקיעה, והתוצאה של זה הוא מצב שכל המידע הקיים בקובץ כבר מוצה לחלוטין. כלומר התוכנה הוציאה את כל מה שהקובץ מאפשר, ומהנקודה הזאת התוכנה (שכבר אין לה עוד מידע למשוך) מייצרת "פגמים מתמטים" שמשאירים את החלקים האלא בתמונה עם מידע פגום
דוגמה טובה לכך היא כאשר עוברים על צילומי שבילי כוכבים מעל לעיר ורוצים להבהיר טיפה את השמים או להכהות אותם יותר מידי. בגלל שהחלק התחתון של השמיים בהירים מאוד מול החלק השחור של הלילה, כל ניסיון לשנות יותר מידי את הנתונים ייצר צריבות צבע. דוגמה נוספת היא כשמצלמים שקיעה והשמש נמוכה בשמים. מצב זה מייצר בחלק התחתון של השמים בהירות רבה, אבל בחלק העליון כהות רבה בגלל שזה סוף היום. כל ניסיון מוגזם של שינוי הכהות או עוצמות הצבע בצורה מוגזמת של החלק העליון של השמיים, ייצר צריבות צבע אדומות לרוב
שימו לב בתמונה למטה כי אפשר לראות בברור כיצד נוצרו גונים שונים של סגול בחלק הכחול של השמים בשקיעה
אז מה עושים כדי שזה לא יקרה?
הפיתרון הוא לא לעבד את התמונה יתר על המידה ולפעול ברגישות. דבר שני הוא לצלם נכון בשטח ולא לסמוך על כך שבבית תמיד נוכל לעבד את התמונה ולפתור את כל הבעיות שיש בשטח (יותר מפעם אחת אני שומע תלמידים אומרים לי: לא נורא אני כבר אתקן את זה בבית.) כפי שאתם רואים, לא כל דבר אפשר לפתור. צילום נכון בזמן אמת הוא תמיד הפתרון הטוב ביותר בכל המקרים
אם מדובר על צילומי כוכבים שימו לב לנתונים שאתם בוחרים. בהירות או כהות יתר של אחת מתוך מאות התמונות יכול להרוס עבודה של לילה שלם
אם מדובר על צילומי שקיעה אז שימוש מדוייק בפילטר מדורג כאשר הוא ממוקם בדיוק במקום הנכון ביחס לשאר התמונה יפתור הרבה בעיות של עיבודי תמונה מיותרים, שיכולים יותר להזיק מלהועיל.
כפי שאתם רואים בתמונה למטה, בגלל בחירת נתונים נכונה בשטח כמעט ולא היה צורך בשום עיבוד תמונה חוץ מלחבר את התמונות יחדיו
פיתרון נוסף, כאשר מדובר בצילום של שמיים קיצוניים מאוד של בהירות גדולה ממול כהות גדולה, הוא צילום בשחור לבן. הסיבה היא שבצילום שחור לבן הבעיה פחות מורגשת (אם כי אפשר להגיע לקיצון גם בשחור לבן), בגלל שמגוון הצבעים קטן יותר ויש פחות מידע מלכתחילה למשוך, ופחות מידע שגוי למסור, כי אין הרבה צבעים
דרך נוספת לטפל, או יותר נכון להקטין את הבעיה, במקרה הזה הוא בתהליך היצוא של התמונות מלייטרום. כאשר מייצאים את התמונות מלייטרום אפשר לקבוע את איכות התמונה. והאם לייצא ב 100 אחוז איכות או פחות. מנסיון שלי, כאשר מייצאים תמונה גם באיכות של 80 אחוז התוצאה מספיק טובה גם להדפסות בגודל של עד 40 על 60 ס"מ. כמובן שזה בתנאי שמדובר על חיישן בגודל מינימום של 20 מיליון מגה פיקסל ולא פחות מזה
אם אני יהיה צריך לסכם את הדרך הנכונה להתמודד עם צריבות צבע אז אני יגיד לכם שרגישות בתהליך עיבוד התמונה ולדעת לצלם נכון בשטח בזמן אמת יכול לפתור לכם הרבה מאוד בעיות