כיום לתוכנות עיבוד תמונה כמו לייטרום ופוטושופ יש יכולות גבוהות לתקן את הטעויות שלנו בעיקבות צילום עם נתונים טכניים לא נכונים. עם זאת, התוכנות האלו אינן יכולות לעשות קסמים, ורוב הצלמים, החובבים והמקצועיים לא מסוגלים לתקן תמונות באופן מושלם. בסופו של דבר, הצורך לדעת צילום, ולחזור מהשטח עם צילום שהוא נכון מהבחינה הטכנית, זו הדרךך הנכונה לעבוד. לשם כך יש כמה פילטרים שחשוב שכל צלם יכיר, וידע למה כל פילטר משמש, ובאילו מקרים צריך להשתמש בכל אחד מהם
בנוסף לזה, חשוב לדעת שבחלק מתחרויות הצילום הנחשבות בעולם, והמגזינים החשובים בתחום הצילום, יש חשיבות גדולה לידע בצילום, ולא ניתן להגיש צילומים שעברו עיבודים בפוטושופ, ושימוש בפילטר הנכון זאת לפעמים האופציה היחידה
אני אתחיל עם שני הפילטרים שכל צלם חייב שיהיה לו, חובב או צלם מקצועי, ואוסיף עוד פילטר אחרון, שכל צלם נוף ורחוב צריך כזה בתיק. במאמר מוסגר אציין, שלדעתי גם צלמי חתונות צריכים כזה פילטר, ואפילו רק עבור תמונה אחת
Filter UV
פילטר זה תרם רבות לצילום בתקופה בה צילמנו בשקופיות ובפילים, בכך שסינן את קרני האולטרה סגול בספקטרום, בכך הוא מנע נזקים לפריים, ושמר על חיות הצבעים. אולי יותר נכון לומר, שהפילטר שמר על שאר הספקטרום שיכנס לפריים בצורה מקסימלית, מפני שקרינה מסוג אולטרה סגול פוגעת בצבעים הנראים
כיום, בעידן הדיגיטלי, הפילטר הזה כמעט ולא משפיע, ומשמש בעיקר כמגן על האלמנט הקידמי של העדשה. בסופו של דבר פילטר שבור עולה פחות מעדשה שבורה. לצאת עם עדשה ללא פילטר שיגן אליה נשמע לי לא הדבר הכי אידאלי לעשות, ואני תמיד עם פילטר כזה או אחר מוברג לעדשה שלי
בתמונה הבאה תוכלו לראות מה ההבדל בין צילום עם פילטר ובלי פילטר על אותה העדשה. ההבדל לא קיים מפני שזאת מצלמה דיגטלית
Filter Polarize
פילטר זה מקטב את האור. כשאתם בימיי הקיץ החמים מקבלים תמונה עם שמיים בצבע לבן, ומתוסכלים שאין לכם שמים כחולים בתמונה, זה בגלל שלא השתמשתם בפילטר מקטב
הסיבה לשמיים הלבנים צרובים הוא שקרני האור נתקלים בחלקיקי אבק בשמיים, ומשנים את הכיוון שלהם לכיוון הלא נכון. הם למעשה עוברים קיטוב. פילטר מקטב, מקטב אותם בחזרה לכיוון הנכון והשמיים חוזרים להיות כחולים. בחורף כמות האבק בשמים קטנה יותר בגלל מזג האויר
פילטר מקטב מורכב משני חלקים, או פילטרים, שאפשר לסובב אותם אחד ביחס לשני. כשעובדים עם פילטר מקטב יש צורך להסתכל דרך העיינית ולראות כיצד משפיע הסיבוב של החלק העליון של הפילטר, ולמצוא את הזוית הכי נכונה ביחס לשמש. אם אתם מזיזים את המצלמה לזוית אחרת ביחס לשמש, יש לחזור על הפעולה שוב ולחפש את הקיטוב הכי נכון לייצירת שמים כחולים לכל רוחב הפריים ולא רק לצד אחד
.אני לא יכול לחשוב אפילו על לצאת לשטח בלי הפילטר המקטב. בכל מקום שיש בו שמיים, הפילטר המקטב צריך להיות על העדשה
יחשוב ביותר להשתמש בפילטר מקטב כאשר מצלמים מול חלון, וישנה השתקפות מהחלון, או במקרה של השתקפות ממים. גם במקרים אלו הבעיה נוצרת מקיטוב האור, והשימוש בפילטר המקטב פותר אותה
Filter ND
פילטר אן-די. הוא לא יותר ממשקפי שמש על העדשה. כאשר באור יום הגוף חושב שצריך לצלם במהירות של ,1/500 עם פילטר אן-די של 10 סטופים הוא יצלם במהירות של 1 שניה. פילטר מספיק איכותי רק יכהה, בזמן שפילטר זול גם ישנה את הצבע. רוב הפילטרים הזולים מהסוג הזה מייצרים תמונות כחולות או סגולות
מסיבות שאני לא אכנס אליהם כאן, כל חברה "סופרת" את דרגת הכהות קצת אחרת, אך בסופו של דבר כולם מתכוונים לכמה סטופים הפילטר מוריד. לדוגמה פילטר 400 ופילטר 64 שנייהם יכולים לתאר 6 סטופים. הדרך לדעת כמה סטופים הפילטר יוריד היא להכנס לאתר החברה או לשאול בחנות. עכשיו נשאלת השאלה אצל חלקכם: מזה סטופים? אז אני ינסה להסביר בפשטות
סטופ הוא מושג מקצועי שצלמים משתמשים בו עוד מתקופת הצילום בפילים, והוא נשמר עד היום, ומשמעותו פי 2 או לחלק ל 2
אם ניקח לדוגמה מהירות סגר של 1/500 , ונאמר שצריך להרים את מהירות הסגר בסטופ אחד, מה שתצרכו לעשות זה 1/500*2=1/1000, כלומר לעבור ממהירות של 1/500 למהירות של 1/1000, וזה נקרא סטופ אחד למעלה
ואם צריך לרדת בסטופ אחד, אז יש לחלק ב 2, כלומר 1/500 לחלק ל2=1/250 . במקרה זה יש לעבור ממהירות של 1/500 למהירות של 1/250, וזה נקרא סטופ אחד למטה
פילטר אן-די תמיד מוריד למטה את מספר הסטופים. לדוגמה פילטר בדרגה 2 יוריד בסטופ אחד. במקרה שלנו הוא יוריד ממהירות של 1/500 למהירות של 1/250. פילטר אן-די בדרגה 10 יוריד ב 10 סטופים כלומר 1/500 לחלק ל 2 זה 1/250 ושוב ל 2 זה 1/125 ושוב ל 2 זה 1/60 ….. עד למהירות של שניה
בתמונה שלמטה אפשר לראות מה קורה כשמצלמים עם פילטר 10 סטופים במהירות שמתאימה לאור יום. לא רואים דבר! אחרי שמתקנים את המהירות ב 10 סטופים למטה, אפשר לקבל מריחה של ענפי העצים אפילו ברוח הקלה ביותר
דוגמה נוספת, אם אני רוצה לצלם מפל מים ולייצר אפקט חלבי למפל באור יום, אני צריך סוג של משקפי שמש על העדשה, וזה בדיוק הפילטר הזה
פילטר אן-די משתנה תמיד יהיה פחות חד וטוב מפילטר קבוע
פילטר אן-די יכול להיות טוב גם לצילום רחוב. אם אני רוצה למרוח את האנשים בתמונה באור יום, בזמן ששאר מבני הרחוב לא זזים, אז זה הפילטר הנכון. דוגמה טובה נוספת היא לצלם חתן וכלה באמצע הרחוב עם פילטר אן-די בדרגה של 10 סטופים מבלי שהם יזזו שתי שניות וכל שאר האנשים ברחוב כן
למה לקנות פילטרים יקרים אם אפשר לקנות פילטרים בזול
חשוב לי להאיר הערה על עיניין העלות של הפילטרים. תלמידים תמיד שואלים אותי האם באמת צריך לקנות את ההכי יקר? האם לא מספיק לקנות פילטר בכמה שקלים באיביי? ובכן התשובה היא שלא, לא תמיד צריך לקנות את הטוב ביותר. זה גם לא יהיה הגיוני להרכיב פילטר אולטרה סגול של חברת זייס [כמו שאני עובד איתו, ויש הבדל עצום באיכות התמונה שנשמרת. פילטר איכותי שומר על החדות של העדשה, ועל כל הנתונים שעדשה מסוגלת להפיק מבלי להוריד מהרזולוציה וקונטרסט שלה (ראו כתבה בנושא)] על עדשה בסיסית באיכותה לתחילת הדרך. מפני שגם ככה העדשה עצמה לא מסוגלת להעביר מידע רב. אבל מפתיע אותי לראות אנשים שעובדים עם עדשות באלפי שקלים, עדשות איכות שמסוגלות להוציא מידע מדהים, ואליהם מחברים פילטרים כל כך זולים, שמורידים חלק מהמידע עוד לפני שהוא מגיע לעדשה
מצד שני, לאורך השנים נתקלתי בתלמידים שעבדו עם פילטר אולטרה סגול שסיננן גם חלק מהספקטרום הכחול, והיה פחות גוונים של כחול בתמונה! או פילטר לחשיפות ממושכות שצבע את כל התמונה בסגול ולא ראו גוונים אחרים , כך שגם בתחילת הדרך, ועם ציוד בסיסי, יש חשיבות לאיכות הפילטר
שניה לפני שאתם רצים לאיביי לקנות משהו זול, תחשבו כמה עלתה לכם העדשה שלכם, ועל האיכות שלה, והאם אתם רוצים לקלקל את מה שיש לכם
אם יש לכם שאלות על דברים שאולי לא היו מספיק ברורים בכתבה, אתם מוזמנים לשלוח לי מייל באתר או לרשום בתגובות, ואני אשמח לעזור עד כמה שאני אוכל בנושא