המחירים של עדשות כמו זייס גבוהים יותר, ולפעמים גם פי שתיים מעדשות של החברות הנפוצות בשוק, ונשאלת השאלה "למה?" מה כל כך טוב בהן שצריך לשלם מחיר כל כך גבוה על עדשה
עדשת זייס במיבחן טלק של כמה שעות
צלמים, ובטח בתחילת הדרך, ברוב המקרים השיקול העיקרי שלהם בקניית עדשה הוא קודם כל המחיר. אני בהחלט חושב שזה הדבר הנכון לעשות. בתחילת הדרך, לא רק שעוד קשה לדעת כמה זמן עוד נמשיך לצלם, אם בכלל, אלא גם לא תמיד בטוחים מה הכי אוהבים לצלם, ולכן הרבה פעמים רואים חובבים מסתובבים עם עדשות כלליות יותר כמו עדשות זום בטווחים גדולים כמו 18-200 , ובחלק מהמקרים בגלל חוסר הבנה וחוסר נסיון גם כפילויות, כמו להחזיק עדשת 17-55 וגם עדשת 18-200, . אני רואה את זה הרבה פעמים אצל תלמידים שלי. בנוסף לזה, הם תמיד מחזיקים עדשת 50/1.8 , בגלל שכולם אומרים להם שזאת עדשה שחובה להחזיק, מבלי שהם מבינים מה כדאי לעשות איתה, ולרוב היא בעיקר מעלה אבק בתיק
צלמים שמתחילים לעבוד בצילום גם הם עדיין מנסים לחסוך, מפני שאין להם את ההכנסה הדרושה בתחילת הדרך לקנות את העדשות הטובות ביותר. צלמים מקצועיים ומנוסים נכנסים לדילמות, האם באמת לקנות עדשות של זייס, או להישאר עם הדגמים האיכותיים יותר של ניקון, קנון ועוד
אחד מהטיעונים נגד עדשת זייס הוא הפוקוס הידני, והטיעון העיקרי הוא המחיר. אני אציג כאן את הסיבות שגורמות לי לעבוד עם עדשות זייס
בדיקת עמידות לאבק תוך כדי סיבוב טבעות הפוקוס
בעיית האוטופוקוס כיום היא לא כמו פעם. מפני שברגע שיש מגעים אלקטרונים, יש אישור פוקוס, כך שאפשר לדעת האם יש פוקוס במקום הנכון. גם השליטה בצמצם היא דרך הגוף. אתם בוודאי שואלים את עצמכם למה אין מנוע פוקוס בעדשות במצלמות ניקון וקנון, בזמן שבגופים של מצלמות סוני ופוג'י יש אוטופוקוס. הסיבה היא החוק ביפן שמונע לייצר עדשות עם אוטופוקס למצלמות ניקון וקנון, הנובע מסיבות של רישום פנטנטים
טיעון נוסף של צלמים מקצועיים מדוע לא לקנות עדשות של זייס, הוא שלא בכל המקרים העדשות חדות יותר מחברות אחרות. זה אומנם נכון בעדשות הישנות, כמו בעיה של הצללות בפינות הפריים בצמצמים פתוחים, אבל בסדרות החדשות של חברת זייס, שיצאו ממש עכשיו לשוק, החדות והקונטרסט שופרו באופן משמעותי, ועדיין מדובר על עדשה ידנית שאינה בעלת שלמות מוחלטת
אז למה בכל זאת? בבחירת עדשה יש שני פרמטרים שהופכים את העדשה לאיכותית יותר – חדות/קונטרסט ועמידות. ובשניהם זייס משאירה את ניקון וקנון, וחברות ברמה הזו, הרחק מאחור
האופטיקה בעדשות זייס ברמה הגבוהה ביותר. אני יכול להגיד לכם כדוגמה כשאני עובד עם עדשת ה 135/2 שלהם וגם בצמצם פתוח לחלוטין העדשה חדה מאוד ולא רק במרכז הפריים כמו בעדשות אחרות והיא, לא העדשה היחידה של זייס שמתנהגת כך, הזכוכיות שבפנים הם לא עוד זכוכית שיש בעדשות אחרות. יש לזכוכיות יכולת מדהימה לתקן עיוותים בעדשות רחבות זווית. למי ממכם שמצלם דירות או נופים עם עצים יודע שעדשות רחבות זווית מייצרות עיוותים בצידי התמונה, אבל נראה שזייס הצליחו להתגבר על זה, והם מייצרים עדשות ללא עיוות או עיוות מזערי מאוד
Nikon D610. zeiss Milvus 35mm f/2. @35mm @f/3.2 @ISO-250 @5sec @501 frames
כשמדברים על עמידות העדשה, זייס היא הרולס-רויס של העדשות. העדשות האלו עמידות בפני נפילות, מכות ופגעי מזג האויר
כיום גם העדשות האיכותיות ביותר של ניקון וקנון, וסידרת הארט של סיגמה, עשויות לא רק ממתכת, ויש מספר רב של חלקים מפלסטיק. אחד הדברים שהכי מפריעים לי הוא שטבעת החיבור לפילטרים עשויה מפלסטיק, והברגה בזווית לא נכונה של הפילטר ואפילו לרגע קל, יפגע בהברגה של העדשה, והתיקון יעלה הרבה כסף. אין ספק שחברות אלו בונות על כך שהעדשות לא יחיו הרבה זמן, והצלם יקנה את הדגם החדש ברגע שהוא יצא, וזמן חיי העדשה לא אמור להיות ארוך. לעומת זאת עדשות כמו זייס מיועדות לחיות שנים רבות. כל החלקים של גוף העדשה כולל אפילו מגן השמש עשויים מאלומניום עמיד. כל כך הרבה פעמים נתקלתי בעדשות ניקון וקנון יד שניה שמגן השמש שלהם שבור, וגם אצל צלמים שאני מכיר אישית. עדשות זייס לא מתרגשות ממכות, ובניגוד לעדשות אחרות כשהעדשה תיפול היא לא ישר תגיע לטיפול. העדשות עוברות מבחני נפילה ורעידות שעדשות אחרות לא יעמדו בהם, והאלמנטים בתוך העדשה יזוזו, ואילו עדשות זייס יוצאות ממבחני הנפילה, כאילו כלום לא קרה
עדשה של זייס עמידה בפני מזג האויר, גם הקיצוני ביותר. בשביל שאבק לדוגמה יצליח להיכנס לתוך העדשה הוא צריך לעבור כל כך הרבה מחסומים, שהוא לא יצליח לעבור פנימה. גם העמידות למזג אוויר קיצוני נבדקת בקפידה. העדשות עמידות לחום קיצוני (כצלם נוף שעובד במדבר גם בטמפרטורות של 50 מעלות זה חשוב לי מאוד), וגם בטמפרטורות הרבה מתחת לאפס העדשה עובדת. גם העמידות למים היא מעל לכל עדשה אחרת, ואפשר לצלם בשקט בחוף הים, מבלי לחשוש לגורל העדשה
גם ניקון וקנון בעבר יצרו עדשות מאלומניום ללא כל הפלסטיקה, אבל עברו המון שנים מאז והאופטיקה שלהם כבר לא מתאימה לגופים המודרנים של היום, וזה בניגוד לחברת זייס שדואגת לכך שלא רק הגוף עמיד אלא גם האופטיקה היא מודרנית ומתאימה לעדשות עם חיישנים של 50 מיליון מגה פיקסל ויותר
בסירטון הבא תוכלו לראות מה עדשות זייס צריכות לעבור לפני שהם יוצאות לשוק. מניסיון עדשות ניקון או קנון לא יעמדו בהתעללות כזאת
בוודאי יש מי ששואל, למה עמידות העדשה כל כך קריטית, ואם אי אפשר להשגיח על העדשה ולהמנע מתאונות. כל צלם חתונות יודע שציוד הצילום שלו מקבל מכות ללא הפסקה ושבעיית העמידות היא בעיה רצינית. אני אישית מצלם בתנאי מזג אויר קיצונים מרמת סופות חול ועד גלי ים ולחות כבדה. אבל מספיק שיצא לצלם פעם אחת בסופת חול על אדמת פודרה, בשביל שיופיע אבק בתוך העדשה, או לצלם בחוף הים בקו המים, ורסיסי מים אוהבים להכנס לתוך העדשה. מספיקה חשיפה אחת או שתיים בשביל להרוס עדשה. עם העדשות האלה אני באמת מרגיש בטוח שאני ימשיך לצלם שנים בכל תנאי מזג האויר ללא צורך להחליף אותן. אני יודע שיש לי טנק ביד שמרמת המכה ועד רמת מזג האויר ובטח בעיות של הצללות, חדות לרוחב הפריים גם בצמצמים פתוחים העדשה הזאת תמשיך איתי גם שניקון ייצרו חיישן של 80 מיליון מגה פיקסל
ולמי שהחזיק עדשת זייס ביד פעם אחת (ואם לא יצא לכם אז לכו לחנות הקרובה לצלם כמה תמונות בחנות) יבין גם מבלי לקרוא את כל הכתבה הזאת על מה אני מדבר .העדשה מרגישה מדהים תחת כף היד. ממש מרגישים שמחזיקים איכות וחוזקה. טבעת הפוקוס מחליקה בדיוק בקצב הנכון תחת האצבעות וקל מאוד להגיע איתה לדיוק רב. כשמסתכלים לתוך העדשה רואים חדות מדהימה, ומספיק תמונה אחת לגלות כמה קונטרסט ורזולוציה העדשה מייצרת עם צבעים חיים כל כך, שאי אפשר שלא להתאהב. אפילו בשחור לבן הרזולוציה חדה יותר מכל עדשה אחרת שעבדתי איתה ועבדתי עם היקרות והטובות שיש לניקון
Nikon D610. zeiss Apo Sonnar T* 135mm f/2. @135mm @f/2 @ISO-640 @1/125
Nikon D610. zeiss Apo Sonnar T* 135mm f/2. @135mm @f/2 @ISO-100 @1/3200