07 Jan
07Jan

כיסוי גשם למצלמה

כאשר מצלמים בחורף בימים של ערפל הגורם ללחות גבוהה מאוד, או בימי גשם ושלג, גוף המצלמה צריך להצליח להשאר יבש מבפנים. כלומר שמים לא יצליחו להכנס לתוך הגוף. דבר שנכון להיום לא קורה.
הקושי הזה קיים גם בימים של לחות גבוהה בימי הקיץ או בעונות המעבר. אפשר להתקל בבעיה הזאת גם כאשר ישנים בחוץ באוהל. אם האוהל לא מצליח להשאר מאוורר מספיק אדי הנשימה שלנו ישארו בחלל האוהל וכל מה שיהיה בתוך האוהל ירטב וכך גם ציוד הצילום. אך לא רק לחות מזיקה לגוף המצלמה, אלא גם אבק או חול.
למי מכם שצילם או היה על "חול פודרה", כלומר חול שגרוס הייטב. (חול זה אפשר למצוא בהרבה מערות יבשות ברחבי הארץ כמו מערת שימשון באזור ירושלים, מערות בית ג'וברין, מערות הקמח צפונית למפעלי ים המלח ועוד), בטח שם לב שברגע שמניחים את הרגל על הריצפה, החול מתרומם בקלות כמו אבק ונידבק לכל דבר, מהבגדים שלנו ועד לציוד הצילום

הבעיה של היצרנים של גופי הצילום היא הכמות הגדולה של הפתחים שיש לגוף. בכל כפתור במצלמה, יש נקודה שאבק או מים יכולים להכנס פנימה. אם תביטו על המצלמה שלכם, תראו שיש כמה עשרות נקודות כאלו, מקטנות ועד גדולות. אפילו בציר של הפלש יש חורים קטנים. את כל הנקודות האלא היצרנים צריכים לאטום בפני מזג אויר

עכשיו שלא תבינו אותי לא נכון. הם יכולים לאטום אותם כמו שצריך כנגד מזג אויר. הרי הם עשו זאת בעבר כאשר הם יצרו מצלמות לצילום תת ימי, אבל הם הפסיקו את זה שם. נכון להיום, כל גוף שמיוצר, לא אטום לחלוטין לפגעי מזג אויר. אני לא יכול להגיד לכם אם זה בגלל שזה יגרום לגוף המצלמה להיות ממש יקר, או בגלל שאם הגוף באמת יהיה אטום כמו שצריך למזג אויר, אנחנו לא נצטרך להחליף את המצלמות, ואת זה אף יצרן לא רוצה.
בכל מקרה, לא משנה מה הסיבה שהגופים של המצלמות לא עמידים למזג אויר, יש צורך לשמור עלייהם. הבעיות שיווצרו לכם אם מים יחדרו לתוך הגוף הם קצרים במערכת, חלקים פנימיים יקבלו קורוזיה (גופי מגנזיום רגישים ללחות), והחלקים האלקטרונים הרבים יקצרו שוב ושוב את המערכת ויפסיקו לעבוד. לחות יכולה להצטבר על החיישן, וגם זה בסופו של דבר לא יהיה בר תיקון
במקרה וחול או אבק יכנסו לגוף, אז כל המנגנונים האלקטרונים יתקצרו, והחיישן שלהם יתלכלך שוב ושוב, ולא תיהיה דרך להפטר מזה

הדרך למנוע את  כל זה היא לכסות את הגוף מפני מזג האוויר.
דרך אחת היא לקנות בכמה דולרים שקית מיוחדת לצילום. הבעיה כאן היא שאי אפשר לעבוד עם גריפ על הגוף. השקית לא יושבת במקום אם לא מרכיבים את עיינית המצלמה על השקית


מה שבסופו של דבר קורע את השקית בעזור העיינית. השקית גם מפריעה לגוף להתחבר לחצובה, והחיבור לחצובה בסופו של דבר עושה חור בתחתית השקית, ושוב משם יחדרו מים. בנוסף, השקית אינה שקופה, ובכל פעם תצטרכו להרים את השקית כדי לראות מה יצא, מה שעלול לגרום למים (כמו לדוגמה גלי ים) להציף את גוף המצלמה ברגע אחד


הפיתרון האידאלי ביותר שאני מצאתי ואיתו אני עובד, הוא השקית של (Manfrotto – Bag Element Cover E-702). זהו מעיל גשם יותר משקית כיסוי למצלמה. היתרונות שמצאתי שיש לו הם:
-יש לא פתח מסביב לעדשה (מתאים לארוך מוקד של 135ממ, ואפשר לקנות שרוול הארכה) עם גומי הידוק שנסגר עם יד אחת בלבד ונוח לשימוש גם עם כפפות חורף עבות.
-יש לו פתח גדול עם צמדן בתחתית המעיל, כך שאפשר לחבר את פלטת החיבור לחצובה מבלי לחורר את השקית. כל מה שצריך לעשות זה לפתוח את הפתח לחבר את הגוף ולסגור אותו, כך כל המערכת נשארת אטומה לפגעי מזג האויר
-יש לו שני שרוולים, ליד ימין וליד שמאל, מה שמאפשר תיפעול נח של המצלמה
-יש אפשרות לסגור עם יד אחת את סרט הידוק את הפתחים לידיים, וכך להקטין את הסיכוי לחדירה של מים או אבק
-יש המון מקום בתוך מעיל הגשם, לגוף פול פריים עם גריפ ושתי ידיים עובדות, וגם  לרצועת המצלמה ולשלט חוטי, ועוד ישאר לכם מקום רק בשביל שיהיה לכם נוח
-יש חלון גדול מאוד ושקוף, דרכו אפשר לראות את צג המצלמה בצורה ברורה מאוד, כך שלא צריך לפתוח את כיסוי הגשם ולשמור על המצלמה מפני מזג האויר
-יש אפשרות לעבוד עם הפלש המובנה על הגוף המצלמה, כי קידמת המעיל גשם גם כן שקופה


במהלך כל הקיץ הכיסוי תמיד זרוק אצלי בתיק. גם כשאני יוצא לצלם במדבר בקיץ הוא זרוק לי בתיק, כי סופות חול או ענני אבק הם דבר שבשיגרה. בחורף אני יוצא לפעמים כשהמצלמה והעדשה כבר בתוך המעיל, וכך אני מכניס אותם לתיק הצילום. כצלם נוף אני מצלם בערפל, גשם, שלג, רוחות ובכל מזג אויר אחר. אני לא מוצא סיבה למה להגיע לשטח ולהוציא את גוף המצלמה לתוך ערפל או אפילו טיפטוף קל, ורק אז לשים את מעיל הגשם

לאתר היבואן: A.B.S Photo


 





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.