בצילום נוף כמו בצילום בעלי חיים וציפורים שעות העבודה חשובות לא פחות מהמיקום וזוית הצילום. במקרה של בעלי חיים וציפורים, שעות הבוקר המוקדמות ושעות הערב או שעות השמש האחרונות, הן השעות בהן בעלי חיים הכי פעילים (כאשר אני שם בצד את שעות הלילה הפעילות של הטורפים). למעשה בני האדם הם כמעט בעלי החיים היחידים שמתעקשים להיות פעילים במהלך היום, וזאת הסיבה שלא לצאת לצלם בעלי חיים בשעות היום. צלמי טבע שמתמקדים בצילום בעלי חיים נחים יחד עם להקות הזאבים במהלך היום, ומחכים תחת עץ לסוף היום. צלמי נוף, ובטח בקיץ הישראלי, עושים את אותו הדבר. בחו"ל יש הרבה יותר יכולת לעבוד גם במהלך היום בגלל תנאי מזג האויר,אבל עדיין רוב העבודה היא בתחילת וסוף היום
החשיבות בבחירת השעה הנכונה לצילום היא גדולה, ויש הבדלים בין הטמפרוטורה או הצבע של השמיים בשעות הבוקר המוקדמות לבין השעות האחרונות של היום. במהלך הקיץ, השמיים נקיים מעננים, וכל שינוי בצבע השמיים יכול לייצר את ההבדל בין תמונה מעניינת לתמונה משעממת ונטולת חיים
כל התמונות בכתבה הזאת צולמו ביום אחד באותו המקום. המצלמה ישבה על החוף לכל אורך היום על החצובה. במהלך הזריחה צילמתי כל כמה דקות. הקצב שבו השמש עולה במהלך הזריחה הוא גבוה וכל כמה דקות השינוי בעוצמת האור ובצבעים הוא גבוה, וחשוב להצליח לטפוס את הרגע הנכון
בשעות הבוקר המוקדמות, ממש ברגעים בהם השמש בתחילת דרכה לצבוע את השמיים באור יום, הכל נצבע בכחול קריר, גם בימי הקיץ החמים. החוכמה היא להגיע בשעה מוקדמת מספיק, לפני שהשמש עולה. אם תחכו לרגע שהשמש עולה מעל קו האופק, תתחילו לקבל את הגוון הצהוב של השמיים והחלקים העליונים, ואפשר יהיה להבחין בבגוון המלבין של השמיים. כמה דקות אחרי זה הצילום יתחיל להיראות משעמם, ויהיה קשה מאוד לקבל תמונה ייחודית
תמונה פנורמית כמו התמונה הזאת לא נעשית על ידי חיתוך מלמעלה ומלמטה, אלא היא מורכבת ממספר תמונות ביחד ,כשכל אחת מהן בגודל מקסימלי. מה שמאפשר הדפסות ענק. בגלל השינויים המהירים בקצב עליית השמש בזריחה ובשקיעה, יש צורך בעבודה מהירה ומדוייקת על כל פריים בנפרד, על מנת שכולם יצאו גם נכונים מבחינת החשיפה, וגם נכונים מבחינת ציר הסיבוב של המצלמה ואפשר יהיה להרכיב אותם ביחד כמו שצריך
במהלך היום, הדרך היחידה לצלם תמונה מוצלחת, היא לעבוד עם פילטר מכהה אשר מאפשר לעשות חשיפות ממושכות, ולרכך את המים בצילום. במקרה ואין לכם פילטר כזה, גם פילטר פולורייז הוא גם פיתרון יעיל במידת מה, מפני שהוא מאפשר להכיל את השמיים הלבנים במהלך הקיץ. אבל עדיין אין ספק שאלו לא השעות האידיאלית לצלם בהם
במהלך היום השינויים של זוית השמש שכבר עלתה אינם דרמתים, ולכן אין צורך לצלם כל כמה שניות, ואפשר, במהלך הקיץ, לצלם כל שעה או שעתיים. פילטר מכהה משפר את התמונה אבל עדיין לא בצורה דרמתית
בסוף היום, כשהשמש שוקעת, יש אפשרות לצלם את השמש בקו האופק. אבל אני מעדיף לצלם אחרי שהשמש כבר ירדה מאחורי קו האופק, וכמו בשעות הבוקר המוקדמות, אני מעדיף לצלם רק את הגוון שבשמיים ברגע שהשמיים מתחלים לקבל את הגוון השחור של הלילה, כאשר בהתחלה הוא לא יותר מסגלגל
מילים אחרונות. לפני שאתם יוצאים לצלם נוף בשטח, תחשבו לא רק על המיקום שנראה לכם הכי נכון ומתאים לתמונה שאתם רוצים לייצר, אלא גם תחשבו גם על השעה הכי נכונה ביום, שמשפיעה על הצבעים שבצילום. כמובן שאפשר הכל לשנות בפוטושופ או לייטרום,ולייצר שקיעה בזמן שצילמנו זריחה. אבל השאלה האם אתם רוצים להיות צלמים או מעבדי תמונות, ועל כך נדבר בהמשך