הקסם שבסימטריה לא סימטרית
זה נראה כי התמונה הסימטרית היא התמונה הכי נעימה לצפיה, והסימטריה יפה לנו. אך למעשה סימטריה היא לא טיבעית ברוב הגדול של המקרים, ולכן היא לא תמיד נעימה לנו. מה שאנחנו באמת אוהבים, היא כמעט סימטריה מפני שהיא נראית טיבעית יותר. זה לא אומר שאנשים לא אוהבים צילומים וציורים סימטרים, אך ברור לנו שזה לא המצב הטיבעי, ולכן בני אדם מעדיפים לראות תמונות כמעט סימטריות ובטח תמונות של בני אדם. בני אדם הם לא באמת סימטרים לחלוטין, ושרואים סימטריה מושלמת אצל אנשים היא נראית מוזרה ואף לא יפה. כמו בציור של הצייר הרוסי גי'ן אוגוסט. כאשר היופי הסימטרי הופך למטרד
Jean Auguste Dominique Ingres- “The virgin with the host” 1852
כמה נעימה כמעט סימטריה
לרוב מציירים פורטרטים בצורה כזאת שהם כמעט סימטרים, וכך גם בצילום. הסיבה היא לא על מנת לא להראות כמה אין לנו סימטריה מלאה, אלא על מנת לשמור על מצב בו רואים את פני הדמות בצורה טיבעית יותר, ובו בזמן להראות נפח. שימו לב שבציור של גי'ן אוגוסט הפנים נראים שטוחים קצת, וזה לא רק בגלל סיגנון הציור אשר מקטין את הצלליות של אור וצל, אלא בגלל שכמעט ובאופן טיבעי, סימטריה מדוייקת כאילו ומחסלת את הנפח, ולכן עדיף לתת זווית קלה לפנים של הדמות. דוגמה נהדרת היא הדמות המופיעה בציורו של דה וינצ'י והיא המונה ליזה. שם אפשר בברור לראות כיצד הכמעט סימטריה תורמת לציור. למעשה, במקרה של ציור זה אנחנו יכולים לראות שתי נקודות של חוסר סימטריה. הראשונה בפנים, שממש במעט מופנים הצידה, וכן במיקום הראש של המונה ליזה, שהוא כמעט במרכז. זאת דוגמה נהדרת לחוק הזהב של לאונרדו, כאשר הוא דיבר על לא במרכז (זה לא חייב להיות בשלישים או ברבעים, אלא זה יכול להיות בכל שבר שתירצו, כל זמן שזה לא במרכז). כמעט הסימטריה הזאת היא הקסם האמיתי, וכך גם בצילום. נכון יהיה לצלם את הדמות עם חוסר סימטריה זעירה, גם כאשר הצילום סימטרי. למשל בצילום הפורטרט למטה, על אף שהפורטרט צולם עם הפנים מופנות בדיוק קדימה, אשר מדגיש את הסימטריה שקיימת, על מנת לשבור את הסימטריה של הדמות, הפנים ממוקמות טיפה לכיוון צד שמאל של התמונה, ולא בדיוק במרכז. אחרת, היתה מתקבלת תמונה מוזרה משהו. בנוסף לזה, יש שינוי ממש קל בעוצמות האור בין צד ימין לצד שמאל של הפנים, כאשר צד ימין ממש בקצת כהה יותר. אם תשוו את זה לציור של גי'ן אוגוסט, תוכלו לראות כיצד התאורה האחידה מקצינה את הסימטריה הלא נעימה לעין. דבר דומה נעשה בתמונת הגוף המלא. גם פה נעשית שבירה עדינה של הסימטריה, על אף שעוצמת האור בפנים אחידה. ישנה הצללה קלה בצד שמאל על ידי היד. הדמות עצמה לא לחלוטין נמצאת במרכז התמונה, וכן בשני צידי התמונה אנחנו יכולים לראות אלמנטים שונים. אותה התמונה בדיוק הייתה יכולה להיות מצולמת כאשר הדמות הייתה נישענת על הדלת וסימטריה הייתה נוצרת, אך שוב, זה היה נראה מאולץ מידי.
מתוך צילומי תדמית ליוצר, האומן ומוזיקאי נועם אקוטנס
מתוך צילומי תדמית ליוצר, האומן ומוזיקאי נועם אקוטנס
כמעט סימטריה וחוסר סימטריה בצילום סטודיו וצילום אורבני
גם בצילומי סטודיו, כגון צילומי אוכל, הסימטריה המלאה צורמת לעין, עד כדי כך שזה עלול להשפיע על "הטעם הויזואלי" של האוכל. משהו באיזון המושלם הזה נראה שמקטין את עוצמות הטעם של המזון. אנחנו יכולים לראות את זה גם בדרך שבו אוכל מוגש במסעדות יוקרה, כאשר תמיד יהיה אלמנט ששובר את מרכז הצלחת גם כאשר האוכל יהיה בעל מבנה סימטרי. שימו לב כיצד הטייה של אותה צלחת אוכל ויצירה של תמונה אלכסונית משפיעה על "הטעם הויזואלי" של האוכל. האוכל קיבל יותר נפח, וצורתו בולטת יותר, והוא אף יכול להראות טעים יותר. בנוסף לזה, אפשר עכשיו להבין את גודל המנה המוגשת וכך גם בצילום מוצר.
מתוך צילומי אוכל למסעדת בשר עם צילחות בסיגנון יפני
מתוך צילומי אוכל למסעדת בשר עם צילחות בסיגנון יפני
כך גם בצילומי רחוב, ישנו משהו בסימטריה המלאה אשר נראית לא טיבעית. כאילו ומישהו שינה את המציאות ובנה אותה מחדש על מנת לייצר אותה כך, ולכן היא עלולה להיראות לא נכונה. דוגמה לכך ניתן לראות בשתי התמונות הבאות: הצילום שנעשה בזווית ישרה לחלוטין ממול המזח בטבריה נראה כאילו מדוייק יתר על המידה, ולא משנה כמה הסימטריה יכולה להיות יפה במבט ראשוני, הוא עדיין יראה מוזר קצת כאילו וחצי תמונה שוכפלה בפוטושופ. לעומת זאת, התמונה של המים עם קצה המזח שגם כן צולם בטבריה, נראית טיפה יותר טיבעית, אם כי היא עדיין סימטרית. השוני הכל כך קל בין צד ימין לשמאל, כאשר בצד ימין יש עוד פס כחול קטן שלא כמו בצד שמאל ששם אותו הפס צבוע בירוק, עושה הרבה. זה לא שלא יכולתי למצוא נקודת צילום שתייצר סימטריה מושלמת, אלא זה היה נראה נכון יותר וטיבעי יותר כמו שהמציאות בה אנו חיים, כאשר הסימטריה לא באמת מושלמת. חשוב לזכור שזה לא אומר שבכל המקרים שבהם הסימטריה מושלמת זה נראה לא נכון. בתמונה השלישית אנחנו יכולים לראות את הגשר מעל נחל חדרה שצולם מלמטה ובדיוק במרכז. כאן, נעשה שימור של הסימטריה, ועל אף שזה יכול להיות יפה זה נראה מאולץ במידת מה.
המזח בטבריה
המזח בטבריה
הגשר מעל נחל חדרה במבט מלמטה למעלה
סימטריה בצילום נוף וטבע
בצילום טבע הרבה פעמים הסימטריה יפה לו, ואני במתכוון ייצר סימטריה על אף שזה משהו לא טיבעי במראה הזה. הסיבה לכך היא שהטבע יותר סימטרי מבני אדם ולכן זה יכול להראות נעים יותר לעין. לדוגמה, במקרה של תמונת הקרפדה, הצילום ממקם את עינייה במדוייק במרכז מייצר סימטריה נפלאה, אך זה רק מפני שצפרדעים וקרפדות הם באמת יצורים סימטרים. עם זאת, כאשר אנחנו מסתכלים על צמחים אז הסימטריה כמעט ולא קיימת, ואני אפילו לא אנסה לייצר אחת כזאת. במקרה של תמונת הטחב, הסימטריה נשמרת על יידי חוסר הפוקוס בשני צידי התמונה, והחדות נמצאת במרכז התמונה, שזה מה שמייצר את הסימטריה. זה נעשה על ידי פתיחה של הצמצם, שמעלימה את מה שלא צריך, על מנת לייצר "תמונה שווה" בשני צדדיה. שימו לב שסימטריה מלאה לא תמיד נכונה בצילומי טבע, אך אי אפשר להגיד שהיא לא נכונה בכל המקרים, ועדיין אני לא אמהר לייצר סימטריה מלאה ואצלם בהתאם למקרה
ומה קורה בצילום נוף? האם בצילום נוף סימטריה מלאה יפה או שאולי עדיף לייצר כמעט סימטריה, שתייצר עניין ותתפקד כרמיזה לסימטריה מלאה. בדוגמאות הבאות אפשר לראות תמונה אחת שהיא סימטרית ותמונה שניה שהיא כמעט וסימטרית. בתמונת שדה העצים שמיועדים לתעשיית הרהיטים, אפשר לראות צילום ממורכז שצולם מלמטה שנעשה בעזרת עדשה רחבת זווית של 14 מ"מ. הצילום הנמוך הזה מייצר גם אפקט אשר מעצים את גובה העצים, (על אף שהם לא גבוהים כמו שזה נראה בצילום) אך בו בזמן זה גם מייצר בעיה של העצמת הרווח שבין שורות העצים. בדוגמה זאת, על אף הניסיון שלא לייצר סימטריה מלאה (על ידי העץ הימני והשמאלי, וגם על ידי הכנסה של העשב הירוק), הסימטריה נשמרת. הסיבה לכך היא שהעץ השמאלי העבה יותר והחשוך יותר נותן משקל נגד לעשב הירוק, והסימטריה שנשמרת נראית שוב קצת מוזרה ולא טיבעית. בתמונה השניה, שצולמה בחוף הדקל בכינרת לחברת הייטק, אומנם שורת העצים ממוקמת במדויק במרכז, אך הרווח שבין העץ הכי ימני והעץ הכי שמאלי זהים משני קצוות התמונה, וכך הסימטריה היא לא מלאה, מפני שגודלם של העצים שונה. חוסר האחדות בגודל העצים לא שובר לחלוטין את הסמטריה, ולא מונע ממנה להתקיים, אך הוא מייצר אותה בצורה מרומזת ושומר על העדינות שבה. זה הופך את התמונה למשהו נעים יותר לעין ומעניין יותר מהתמונה הקודמת. שימו לב שהאבן שנמצאת בתוך המים בצד שמאל של התמונה לא מפריעה, מפני שבעץ הימני ישנו ענף בולט מספיק על מנת לייצר משקל נגד
צולם בנס הרים
חוף הדקל בכינרת
סיכום
סימטריה נראת יפה לרוב האנשים ורוב האוכלוסיה נהנת מצילומים סימטרים. אך אנחנו צריכים לזכור שזה לא צריך להיות בכל מחיר, ואל לנו להנעל על "הקסם" של הסימטריה המושלמת. לפעמים עדיף להיות במצב של כמעט סימטרי אשר יכול להדגיש את היופי הסימטרי, ואף להעצים אותו. שניה לפני שאתם מצלמים את מה שכל כך ברור מאליו, תעצרו ותחשבו, האם באמת הכי נכון במקרה הזה לשמור על סימטריה מושלמת, או שאולי הפעם מספיק אפילו רק לרמז עליה ולא יותר מזה.
צולם בעכו
צולם באזור כמהין