המלצה לסידור שולחן העבודה ב Capture One
למי מימכם שכבר עבר לתוכנת Capture One בטח יודע שאפשר לסדר את שולחן העבודה לפי איך שנוח לו. בכתבה הזאת אני מצרף לכם את שולחן העבודה שלי וכיצד סידרתי אותו, וכמובן מה הסיבה לכך, ומכאן אתם יכולים להשתמש בסידור הזה או להשתמש בו ככיוון כללי לסידור שמתאים לצורת העבודה שלכם.
אני אתחיל עם העמודה של התמונות. בהתחלה ניסיתי להוריד את העמודה למטה כמו בלייטרום, אבל מצאתי את זה פחות נח והחזרתי אותה למקום. אני כן חושב שיש מקום להוריד אותה למטה אם עובדים על מחשב נייד קטן או מסך שולחני קטן. אבל בגדול השארתי אותה כמו שהיא ללא שינוי. בנוגע לעמודה העליונה, אלה הכלים שהשארתי והסיבות לכך:
Import + Export – אותם השארתי מסיבות ברורות
Capture – אותו השארתי מפני שאני מצלם הרבה עם המצלמה מחוברת למחשב בצילומי סטודיו שאני עושה לכל אורך השנה
Reset + Undo/Redo – מסיבות ברורות של איפוס וחזרה בצעד אחד אחורה, על אף שברגע שעובדים בשכבות קל יותר לשלוט בדברים
Auto adjust - לצורכי הדרכה בלבד. אני לא משתמש בפונקציה הזאת אף פעם. אבל אם אתם מכניסים כמות גדולה של תמונות שצולמו בתנאי צילום סבירים אז כן יש מקום להשתמש בא. בנוסף לזה חלק מהתלמידים שלי עובדים איתה בשביך לקבל כיוון כללי של עיבוד תמונה
Rotate – אחד הכלים שכדאי להוציא החוצה מפני שלא נוח להגיע אליו מהתפריט העליון. אני לא מרבה להשתמש בו אבל הוא לא ממש תופס לי הרבה מקום בתפריט
Before – כלי חשוב מאוד, שאני משתמש בו הרבה לראות כיצד השינויים שעשיתי באמת שיפרו את התמונה, או סתם יצרו הקצנה לא נכונה בתהליך עיבוד התמונה
Focus Mask – אני משתמש בכלי הזה ברגע שאני מעלה קבוצה של תמונות כחלק מתהליך של סינון ראשוני. ברגע שהוא מופעל אני יכול בקלות לברור את כל התמונות שלא בפוקוס ולהוציא אותם במהירות ולחסוך זמן רב בתהליך המיון
Exp. Warning – לא משתמש בכלי הזה המון מפני שאני צורב במתכוון תמונות, אבל מידי פעם משתמש בו על מנת לראות טווח דינמי בתמונה
Edit Selected + Copy/Apply – מסיבות ברורות של בחירה מרובה של תמונות והעתקה של שינויים לתמונות נוספות אחרי שינוי ראשוני את שאר הכלים אני הורדתי מפני שאני לא מוצא בהם שימוש
Library
בסיפריה אני הכנסתי הולוגרמה. הסיבה היא שזה עוזר לי במיון של התמונות. כאשר יש לי שתי תמונות שמאוד זהות ואני לא רואה הבדלים בין התמונות, אני בודק מי מהן הבהירה יותר ונפתר מהכהה. בזכות זה שההיסתוגרמה אומרת את עוצמות האור. תמונה כהה כמובן נזרקת מפני שתמיד אפשר להכהות ללא פגיעה ברזולוציה בנוסף לזה אני עובד הרבה עם User Collection, ופותח תיקיות בכל פעם שאני מעלה תמונות, מפני שכך קל לי יותר למיין ולמצוא אותן, במקום למצוא אותן בFolder , ששם כמות התיקיות היא עצומה. בנוגע לחלון ה- Filters, אני שמתי את המיון לפי כוכבים שמאפשר מיון ראשוני זריז. התמונות הטובות מקבלות כוכב אחד, לאחר מכן אני מסמן בשני כוכבים את הטובות יותר, וכך עוד ועוד עד שנישארות תמונות בודדות טובות, והשאר ניזרקות לסל מחזור. אני הכנסתי גם מיון לפי סוגי מצלמות וסוגי עדשות, מפני שאני זוכר באיזה עדשות השתמשתי בכל יום של צילומים, וגם באיזה מצלמות השתמשתי לאורך התקופות השונות. אבל כל אחד צריך להכניס את המיון שלו. אני לא חושב שיש טעם להכניס תאריכים, מפני שלרוב התיקיות כבר מסודרות בתאריכים בכל מקרה. לפחות אצל רוב האנשים
Exposure
החלק שעובדים איתו הכי הרבה, ולכן יש חשיבות לתשומת הלב אליו ומה להכניס לשם וכיצד לסדר. בחלק העליון יש לי הסטוגרמה שמאפשרת לי לקבל המון מידע על התמונה, מטווח דינמי ועד מצב הצל (כמה גוונים יש בו ועוד). מתחת לזה את השכבות שאיתן אני עובד הרבה, ומתחת לזה את הדברים הכי שימושיים לי שזה איזון לבן וה- Exposure הבסיסי. כמו חשיפה, ריוויון צבע ועוד. מתחת לזה HDR וכמובן Levels, שגם בו אני משתמש הרבה מפני שזה חוסך זמן עבודה יקר. זה כלי שבפשטות אפשר להגדיל טווחים דינמיים מבלי להשפיעה רבות על עוצמות הצבע. Clarity נימצא יותר למטה מפני שאני משתמש בו בעדינות ולא בכל תמונה. אני מעדיף לעבוד עם ה- Levels. שאר הדברים נימצאים למטה מפני שאני משתמש בהם בתדירות נמוכה במיוחד. כאשר ב- Curve אני משתמש למטרות נקטיב בלבד וזה לא קורה הרבה. הוספת ה Dehaze לא גרמה לי אישית ליפול מהכסא ואני לא ממש משתמש בה. הסיבה לשימוש מועט של פונקצית Vignetting היא שאני משתמש בעדשות ברמה גבוהה, והן לא מייצרות הצללות גם בצמצם פתוח.
Color
כמובן שההיסטוגרמה למעלה כדי לראות שינויים ומתחת לה השכבות. את האיזון לבן זרקתי משם מפני שהוא קיים בתוך ה- exposure, ואני לא רואה סיבה למה הוא צריך להיות גם פה. מתחת לשכבות שמתי את השליטה בצבע, שהוא הכלי הראשון שאני עובד איתו ברגע שמתחילים לטפל בתמונות צבע. לפעמים אני מוציא אותו מחוץ לשורה ועובד איתו כשהוא יושב ישירות על השולחן בגדול יותר, שיהיה יותר קל לחדד פרטי צבע ולהגיע לדיוק רב. מתחתיו הכנסתי את השחור לבן ששם אני גם עובד הרבה ומאפשר לי שליטה מדוייקת יותר בצל ואור, וכמובן בטווחי האפור השונים. מתחתיו הכנסתי את ה-Base Characteristics לשינוי הבחירה הראשונית שלי במצלמה, אם כי לרוב אני נישאר עם מה שאני בוחר בשטח. את שאר הדברים אני השארתי למטה מפני שהם כמעט ולא עוברים שימוש מעולם
בתוך ה- Lens אני לא נגעתי מפני שהכל אני עושה דרך ה- Cursor Tools, וכך גם היכן שמטפלים בחידוד התמונה והקטנת הרעשים, מפני שזה מסודר כמו שאני צריך. עשיתי שינוי קל בתוך ה- Metadata , שהעלתי את ה- Keyword Library למעלה, ומתחת לו שמתי את ה- Metadata, מפני שאני עובד הרבה עם תיוג ומידי פעם זקוק למידע אקסטרה על הקובץ מעבר למה שרשום בתחתית התמונה. בכל השאר נכון להיום אני לא נוגע
אני חייב לציין שב Output אני לא נוגע, בכלל ולמעשה לא יודע למה עוד לא הורדתי אותו. על אף שהוא חסר שימוש לחלוטין אצלי
Nikon D610 + Tokina 100mm f/2.8 Macro
Nikon D3X + Tokina 100mm f/2.8 Macro