להבין מזה צמצםאחד הדברים הבסיסים בצילום הוא הבנה על איך עובד צמצם וכיצד הוא משפיע על הצילום. לאורך השנים בהן אני מלמד צילום, נתקלתי בהמון תלמידים שלא ממש הבינו מה בדיוק תפקיד הצמצם, ואני אנסה להסביר בצורה פשוטה לאורך הכתבה הזאת. אחד הדברים החשובים ביותר בצילום זה צמצם. למעשה יש שלושה פרמטרים שהם הכי בסיסיים בתהליך הצילום. האיזו (הרגישות לאור), מהירות התריס (קובע כמה זמן החיישן יהיה חשוף לאור) והצמצם, הקובע כמה אור יעבור דרך העדשה ויכנס לגוף המצלמה עדשת המצלמה בנויה כמו עדשת העין האנושית (יותר נכון, מנסה לחכות אותה). האלמנט הקידמי של העדשה הוא כמו קרנית העין. קרנית העין קמורה בדיוק כמו האלמנט הקידמי של העדשה ומנתבת את האור לתוך העין. באור חזק האישון שלנו נסגר, כדי להקטין את כמות האור, על מנת שלא להיות מסונור יתר על המידה, ובחושך האישון שלנו נפתח, כדי שנצליח לראות על אף כמות האור הקטנה. בדיוק למטרה זו קיים הצמצם בעדשה
גודל הצמצם בעדשה מסומן על ידי האוט האנגלית "אף" לדוגמה f/5.6 ככול שהמספר קטן יותר כך הצמצם פתוח יותר. לדוגמה צמצם 1.4 יהיה פתוח יותר מצמצם 8 יש לא מעט אנשים שמתבלבלים, מכיוון שאנחנו רגילים שמספר יותר גדול מתאר "כמות" גדולה יותר. אבל במקרה הזה לא מדובר על כמות אלא על גודל
עומק שדה במקרה של צילום, גודל הצמצם קובע גם את עומק השדה. ככל שהצמצם פתוח יותר, כך עומק השדה פחות עמוק, או יותר רדוד. עומק שדה רדוד מתאפיין בטשטוש ברקע של הדמות, לדוגמה צמצם1.4 בזמן שצמצם סגור כמו צמצם 22 ייצר רקע חד ולא רק דמות חדה. בדיוק כמו בצילומים למעלה. כאשר אנחנו רוצים לתת לצופה להתמקד בדמות בלבד,כמובן שאם אתם רוצים עומק שדה גדול יותר, כמו לדוגמה בתמונת נוף, תמיד אפשר לסגור את הצמצם, למשל למספר 8. נשתמש בצמצם פתוח, ובכך נטשטש את הרקע בתמונה, למשל כשהרקע יכול להיות לא מעניין, או אפילו מפריע בעין. המונח המקצועי הוא "בוקה" בטח נתקלתם במונח הזה יותר מפעם אחת על ידי צלמים מקצועיים או חובבים עם מספיק ידע בסיסי. יתרון נוסף שיש לצמצם פתוח הוא שבזכות זה נכנסת כמות אור גדולה יותר, ואפשר לצלם בלילה עם איזו נמוך או מהירות סגר גבוהה יותר
לכל עדשה יש צמצם מקסימלי שאותו אפשר לפתוח. יש עדשות עם אפשרות לפתוח את הצמצם שלהם במקסימום למספר 1.4 ויש עדשות שהמקסימום צמצם פתוח שלהם הוא צמצם 4. ככל שיש אפשרות לפתוח את הצמצם יותר (כלומר מספר קטן יותר) כך העדשה תיהיה יותר איכותית וגם יותר, וגם יקרה יותר. לצלמים מקצועיים יש חשיבות גדולה מאוד לעדשות עם צמצמים פתוחים (מספר קטן), מכיוון שכך תהיה להם שליטה גבוהה ביכולת לייצר בוקה רך, ולאפשר לנתק את האובייקט העיקרי מהרקע. עדשות פריים (כלומר אורך מוקד קבוע, עדשות זום) מאפשרות פתיחה יפה מאוד של צמצמים לדוגמה Zeiss Milvus 21mm f/2.8, Zeiss Milvus 50mm f/1.4, Zeiss Otus 28mm f/1.4
אני מקוה שהצלחתי להסביר בצורה מספיק ברורה על מה זה צמצם, ומה החשיבות של צמצם פתוח ביחס לצמצם סגור. אם יש לכם שאלות בנושא אתם מוזמנים לשאול בקישור של "תגובות" בכתבה ואני אשמח לענות
|